Show simple item record

dc.contributor.advisorSteele, Annfrid Rosøy
dc.contributor.authorLange, Anette Horsberg
dc.date.accessioned2020-07-16T11:56:21Z
dc.date.available2020-07-16T11:56:21Z
dc.date.issued2020-06-02
dc.description.abstractI denne masteravhandlingen har jeg utført en kvalitativ studie med fokus på lærere og elevers tanker om uteskole på mellomtrinnet. Jeg vil også se på ulike muligheter og utfordringer som finnes ved bruk av uteskole. Metodene jeg har benyttet meg av er intervjuet fire lærere, samt hatt en digital spørreundersøkelse blant elleve elever på mellomtrinnet. Forskningsspørsmålene var: «Hvilke muligheter og utfordringer finnes det med å ha uteskole?», «Hvilke tanker og erfaringer har lærere på mellomtrinnet om å bruke undervisningsmetoden uteskole?», og «Hvilke erfaringer har elevene fra uteskole, og hvilken tanker har de rundt det å lære ute?». Gjennom analyse og drøfting av funnene, kunne jeg svare på forskningsspørsmålene. Resultatene viser at alle lærerne stiller seg positivt til mer uteskole på mellomtrinnet. De mener uteskole kan gjennomføres i alle fag gjennom alle årstider. Det viktig som lærer å finne en balanse mellom den praktiske og teoretiske tilnærmingen av læring. Kommunikasjon er en viktig del av å være ute. Elevmedvirkning har en positiv virkning på elevene. Uteskole opp mot et sosialt aspekt skaper fellesskapsfølelse og tilhørighet til sin klasse. Alle elevene sa at de trives med å være ute i de fleste sammenhenger. De snakker om at det er fint å kunne gå ut å lære gjennom aktiviteter i skolegården og nærområdet. Det finnes mange muligheter ved uteskole som kan utvikle elevenes identitet og danning. Utfordringer er at uteskole er krevende og strevsomt, samt at de finnes et faglig press. Uteskole kan være strevsomt, men er vært alle godene som medfører elevgruppen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/18866
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.titleLæring under åpen himmelen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)