Å forberede elever på å mestre livet. En kvalitativ studie av læreres erfaringer med skoleprogrammet LINK og Følelsesskolen i et livsmestringsperspektiv
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/18868Date
2020-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvilke styrker og svakheter lærere erfarer med skoleprogrammet LINK – livsmestring i norske klasserom, og hvilke erfaringer lærere har med Følelsesskolen i LINK i arbeidet med emosjonell kompetanse. Hensikten er å belyse hvordan skoleprogrammet LINK kan bidra som et helsefremmende tiltak i forhold til det tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring» i Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK20). I løpet av de siste årene har det vært rapportert en økning i psykiske plager hos barn og ungdom, og gjennom å arbeide bevisst med emosjoner kan skolen bidra til å øke elevenes emosjonelle kompetanse og slik ruste barn til å mestre eget liv.
Forskningsprosjektet er en kvalitativ intervjustudie med en hermeneutisk forskningsstrategi. Studiens empiri bygger på individuelle intervjuer med tre lærere som arbeider på mellomtrinnet og som bruker LINK i sin undervisning. Empirien er analysert ved hjelp av tematisk analysemetode. Sentrale funn er at LINK bidrar til å sette fokus på livsmestrings-tematikken, men har en utfordrende utforming. Animasjonsbruken anses som lite gunstig for elever på mellomtrinnet, og det erfares også at LINK kunne hatt større fokus på praktiske aspekter med livet. Studiens funn viser også at Følelseskolen bidrar til å øke bevisstheten om emosjoner, at positive relasjoner er sentralt og at lærerkompetansen erfares som noe mangelfull.
Denne studien konkluder med at livsmestringstematikken er kompleks og tidkrevende. Det er derfor viktig at lærere er særlig bevisst egen emosjonell kompetanse og benytte en følelsesfokusert tilnærming i arbeidet med barn for å utvikle deres evne til å mestre eget liv. Lærere må kunne utøve profesjonelt skjønn i arbeidet med livsmestringstematikken, da en innføring av et helsefremmende skoleprogram som LINK ikke nødvendigvis bidrar til å utvikle barns emosjonelle kompetanse og evne til å mestre eget liv. Å undervise i det tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring» krever med andre ord en bred kompetanse hos læreren. Hva som skal inngå i denne kompetanse bør bli mer tydeliggjort i lærerutdanningene og styringsdokumenter. Viktigst er det at man som lærer legger til rette for at elevene kan oppleve glede, mestring og realisere sitt potensial.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)
The following license file are associated with this item:
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Livsmestring som tverrfaglig tema - sett fra et lederperspektiv. En kvalitativ studie av skolelederes forståelse av livsmestring i fagfornyelsen, samt hvordan skolelederne planlegger å implementere temaet på 1.-7. trinn
Mannsverk, Anne Grethe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-30)Formålet med denne masteravhandlingen er å belyse skolelederes forståelse av livsmestring, og hvordan de planlegger å implementere emnet i skolen. Gjennom fagfornyelsen i læreplanverket blir livsmestring sammen med folkehelse ett av tre tverrfaglige temaer. Studien baserer seg på en kvalitativ tilnærming, der jeg har foretatt halvstrukturerte intervju av to skoleledere på 1.-7. trinn. Funnene fra ... -
ADHD og Livsmestring - en studie av hvordan det å leve med ADHD påvirker evne til livsmestring i et livsløpsperspektiv
Sørensen, Tine Tiberg (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-11)Sammendrag Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan en voksenperson erfarer det å leve med ADHD påvirker evne til livsmestring. Problemstillingen er: Hvilke erfaringer har en voksenperson med å leve med ADHD diagnosen, og hvordan påvirket dette evne til livsmestring? Med utgangspunkt i problemstillingen, er det utledet to forskningsspørsmål: 1. Hvordan har skolelivserfaringene ... -
"Å mestre skolen er å mestre livet". En kvalitativ studie om hvordan arbeid med elevers selvoppfatning kan fremme livsmestring blant elever i barneskolen
Pettersen, Martine; Johansen, Marte Djupvik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)I denne masteroppgaven belyses forhold som fremstår sentrale i arbeidet med elevers selvoppfatning, med tanke på å skulle fremme livsmestring hos elever i barneskolen. Målsettingen med studien er å bidra til ny og fremtidsrettet forskning på dette fagfeltet, i forkant av fagfornyelsen som gjelder fra høsten 2020. I søken etter sentrale forhold ses det på sammenhenger mellom samfunnets utfordringsbilde ...