"Som å være på en annen planet". En kvalitativ studie av hvordan nyutdannede lærere erfarer at de basale behovene for autonomi, kompetanse og tilhørighet blir vektlagt i møte med skolen som ny arbeidsplass.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/18869Dato
2020-06-02Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Bjune, ThomasSammendrag
Praksissjokket er et problem i skolen. En følelse av stress, svake mestringsopplevelser og en konflikt mellom egne forventninger og situasjonens reelle bilde, fører til frafall av nyutdannede lærere i skolen. Denne studien presenterer nyutdannede lærere som har kommet gjennom de første årene i yrkeslivet, og i så måte taklet praksissjokket. Deres erfaringer skal ses i lys av selvbestemmelsesteoriens basale behov for autonomi, kompetanse og tilhørighet, og skal i tillegg basere seg på relevant forskning på læreres resilience og hvordan skoler møter utfordringen med lærer-retention. Studien har følgende problemstilling: «Hvordan erfarer nyutdannede lærere at de basale behovene for autonomi, kompetanse og tilhørighet blir påvirket i møte med skolen som ny arbeidsplass?»
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: