Selvbestemmelsesteori og lederstiler i fjernledelse og nærledelse - Hva motiverer?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/19134Date
2020-05-28Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Wilhelmsen, Selvi AndreaAbstract
Denne masteroppgaven omhandler hvordan ansatte blir motiver og ledet i fjernledelse og nærledelse. Denne studien har hensikt til å besvare oppgavens problemstilling: Hvordan lede og motivere ansatte ved fjernledelse kontra nærledelse? I teorikapittelet vil man gå nærmere inn på definisjonen av lederstiler og hva ledelse egentlig er, ved hjelp av sekundær teori. For å trekke frem hva ledelse er ser jeg ytterligere på tre ulike lederstiler; transformasjonsledelse, transaksjonsledelse og laissez-fair-ledelse. Dette ser jeg på for å finne sammenlikninger i hvordan ansatte som blir fjernledet og nærledet ledes. Det vil ytterlig bli drøftet ulike definisjoner av motivasjon og hva som driver ansatte i å yte ekstra i organisasjonen. For å få et bedre innblikk i indre motivasjon, tar jeg utgangspunkt i selvbestemmelsesteorien. Her ser drøftes det om hvordan ledelse påvirker de tre basale behovene, autonomi, tilhørighet og kompetanse. For å kunne besvare problemstillingen benyttet jeg meg av kvalitativ metode. Dette for å finne grundigere svar på hva som motiverer ansatte og hvordan de blir ledet. Ytterligere ser jeg på bekreftbarheten, gyldigheten og overførbarheten i den kvalitative forskningen utført. I analysen oppsummeres det funnene fra intervjuene og drøftes hvilke motivasjonsfaktorer som er viktig i fjernledelse og nærledelse. Videre drøftes det om de ansatte føler seg motivert av selvbestemmelse og om lederne har i like stor grad utviklet et miljø hvor de ansatte føler på selvbestemmelse. Ytterligere ser man på om ledere i fjernledelse og nærledelse har ulike trekk til lederstilene valgt i denne oppgaven. Avslutningsvis drøftes det hovedproblemstillingen, hvor man kan se ulikheter ved de som blir nærledet og fjernledet. Videre forskning er spennende i denne oppgaven, da Covid-19 "tvang" ansatte til å bli fjernledet.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)
The following license file are associated with this item: