Show simple item record

dc.contributor.advisorHaugen, Vivian D.
dc.contributor.authorSimonsen, Gunn Ida
dc.date.accessioned2020-08-28T09:14:29Z
dc.date.available2020-08-28T09:14:29Z
dc.date.issued2020-06-02
dc.description.abstractDenne kvalitative studien ser på overgangen fra barnehage til skole. Problemstillingen studien belyser er: «På hvilken måte kan rutiner og samarbeid bidra til sammenheng og kontinuitet i overgangen fra barnehage til skole?». Bakgrunnen for studien er at det er store forskjeller på hvordan barnehager og skoler samarbeider om overgangen fra barnehage til skole, og at det i 2018 kom en lovendring som slår fast at det er en gjensidig plikt mellom barnehage og skole å skape kontinuitet i overgangen fra barnehage til skole. Lovendringen involverer også SFO, som også vil ha en betydning i studien. Undersøkelsen består av syv kvalitative forskningsintervjuer av to pedagogisk ledere som arbeider med skolestarterne i barnehagen, tre lærere som arbeider med 1.klasse i skolen, en rektor og en SFO-leder. Det ble også gjort dokumentanalyse av to dokumenter fra nettverkssamlinger om overgangen fra barnehage til skole. Studien ser på rutiner og samarbeid mellom barnehager, skoler og SFO og på hvilken måte disse rutinene og samarbeidet kan bidra til å skape sammenheng og kontinuitet i overgangen fra barnehage til skole. I resultatene trekkes rutiner og samarbeid som kan skape sammenheng og kontinuitet frem. De rutinene som blir trukket frem av intervjuinformantene og gjennom dokumentanalyse er: Møtepunkter mellom de ulike institusjonene, som for eksempel at barnehagen besøker skole og SFO. Informasjonsutveksling mellom institusjonene gjennom overgangsmøter, skjemaer, foreldremøter og orienteringsmøter blir trukket frem som rutiner som kan bidra til sammenheng og kontinuitet i overgangen. Samarbeid mellom de ulike institusjonene blir også viktig i overgangen, og gjennom rutinene overgangsmøter, foreldremøter og orienteringsmøter kan man sørge for den kommunikasjonsmessige kontinuiteten i overgangen, samtidig som man ivaretar samarbeid med foreldre, som er viktig for å skape trygghet i overgangen. Å benytte seg av kompetanseutviklingspakken overgang fra barnehage til skole, som en metode for å utvikle gode rutiner og kjennskap til hverandres arbeid – kan skape kontinuitet i overgangen fra barnehage til skole. Å gjøre skoleforberedende arbeid i barnehagen, og å informere om dette til skolen kan også bidra til sammenheng og kontinuitet. Studien ser også på fagfornyelsens betydning for sammenheng og kontinuitet i overgangen fra barnehage til skole.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/19161
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.subjectSammenhengen_US
dc.subjectKontinuiteten_US
dc.subjectOvergangen_US
dc.subjectBarnehageen_US
dc.subjectSkoleen_US
dc.titleSamarbeid og rutiner for kontinuitet og sammenheng. En kvalitativ undersøkelse av samarbeid og rutiner i overgangen fra barnehage til skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)