Rektorer i skviset mellom motstridende krav og forventninger.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/19168Date
2020-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Vorren, Randi GjevestadAbstract
I denne mastergradsoppgaven retter jeg fokus på rektorrollen og det krysspresset som rektorer står i og opplever i sin lederhverdag.
Rektorene har i løpet av de siste tiårene gått fra å være «gallionsfigur til overarbeidet altmuligmann» (Bjørnseth & Kindt, 2019). Bak dette uttrykket eller påstanden ligger det faktum at rektorrollen har endret seg over tid og at rektorene har fått flere og mer komplekse arbeidsoppgaver med der tilhørende ansvar.
Rektor har i dag det overordnede ansvaret for elevenes læring og trivsel, for de ansattes arbeidshverdag, profesjonsfellesskapet og for at det er et godt samarbeid mellom de ulike aktørene tilknyttet skolen. Parallelt har rektor ansvaret for utviklings- og endringsarbeid. Det stilles og knyttes slik sett svært høye forventninger og krav til lederrollen. Med bakgrunn i alle disse områdene og tilhørende oppgavene, så oppstår det et krysspress der rektor står i midten.
Studiet bak denne mastergradsoppgaven er et kvalitativt studie der det kvalitative forskningsintervjuet ble benyttet som metode. Informantene var seks norske rektorer som gjennom intervju og samtale har bidratt til at jeg har hatt et relativt stort datamateriale å dykke ned i. Med bakgrunn i materialet har jeg analysert og tolket funnene med utgangspunkt i valgt teori om ledelse, styring, krysspress og om organisasjoner. Med forankring i teori har jeg prøvd å forstå hva som kjennetegner krysspress hos skoleledere, samt sagt noe om hvordan man kan forklare dette krysspresset.
Jeg har i mitt studie gjort noen interessante funn som kjennetegner skviset eller krysspresset rektorene står i, og som kan forklares i forskning og teori. Hovedfunn i dette studiet er at det å være leder, men også mellomleder i ulike hierarkier var krevende og noe som kjennetegnet krysspress. I tillegg hadde rektorene svært mange områder de hadde ansvar for, og styringsoppgavene tok mesteparten av tida deres. Funnene tyder også på at offentliggjøring av resultater, og rettsliggjøring knyttet til § 9A satt rektorene i et skvis. Dette hang blant annet sammen med rolleuklarhet, som kan forklares i at ulike aktører tidvis har både ulike og motstridende forventninger til rektor.
Min mastergradsoppgave er et bidrag til å synliggjøre rektorenes svært komplekse rolle og til å forklare krysspresset sett gjennom rektorers øyne. Jeg håper at studiet kan bidra til at andre rektorer, eller kandidater som vurderer å bli rektor, føler et fellesskap, finner mot og mestringstro slik at de står stødig i det stadige krysspresset som er en del av rektorjobben.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)
The following license file are associated with this item: