Show simple item record

dc.contributor.advisorSollied, Sissel
dc.contributor.authorLans, Karoline
dc.date.accessioned2020-08-28T12:29:44Z
dc.date.available2020-08-28T12:29:44Z
dc.date.issued2020-06-02
dc.description.abstractFlerspråklige elever med språk- og/eller kommunikasjonsvansker er en stor og uensartet gruppe, både når det gjelder norskferdigheter og hvordan språkvanskene kommer til uttrykk. Det er lite forskning tilgjengelig om denne elevgruppen, og den forskningen som finnes handler i stor grad om utredning og i mindre utstrekning om hvilke typer tiltak som vil være passende. Selv om identifisering og diagnostisering utvilsomt er viktige temaer, ønsket jeg å se på hvordan skolen ivaretar elevene etter at en vanske er blitt bekreftet. Problemstillingen jeg søkte å få svar på, er: I hvilken grad opplever lærere å ha forutsetning for å gi et utviklingsstøttende opplæringstilbud til flerspråklige elever med språk- og/eller kommunikasjonsvansker? Denne oppgaven baserer seg på kvalitative data fra fire intervjuer med lærere i ulike stillinger i skolen. Fordi det forelå lite forskning fra før, benyttet jeg meg av konstruktivistisk grounded theory i innsamling og analysering av data. Funnene presenteres gjennom de tre hovedtemaene flerspråklighet, skole-hjem samarbeid og spesialpedagogisk kompetanse.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/19181
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901
dc.subjectFlerspråkligheten_US
dc.subjectSpråk- og kommunikasjonsvanskeren_US
dc.subjectSkole-hjem samarbeiden_US
dc.subjectSpesialpedagogisk kompetanseen_US
dc.subjectMinoritetsspråklige eleveren_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.title"Goddag mann økseskaft". Om læreres perspektiv på opplæring for flerspråklige elever med språk- og/eller kommunikasjonsvanskeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)