Show simple item record

dc.contributor.advisorLekang, Trond
dc.contributor.authorHansen, Kari Røe
dc.date.accessioned2020-09-08T10:04:34Z
dc.date.available2020-09-08T10:04:34Z
dc.date.issued2019-11-01
dc.description.abstractDenne forskningsoppgaven omhandler hvordan lærere kan skape gode dialoger med elever som har sosiale og emosjonelle vansker. Det er en kvalitativ studie, hvor det er intervjuet tre lærere på ungdomskoletrinnet om deres kunnskaper og kompetanse om dialoger, kommunikasjon og relasjon. Utvalget av informanter ble gjort gjennom et strategisk utvalg av informanter, basert på variasjon av kjønn, alder og antall års erfaring i læreryrket. En del av teorigrunnlaget for denne forskningen, er strategiplanen fra helsedepartementet, utgitt i 2003, som heter "sammen om psykisk helse". Denne innehold tre hovedmål Strategiplanen hadde 3 hovedmål, at «barn og unge skal mestre eget liv», «å komme barn og unge i møte» og «kunnskap og kompetanse i tråd med barn og unges behov». Teoriene og funnen er drøftet med baktanke på disse målene. Informantene mente at gode relasjoner og evnen til å lytte til elevene var essensielt for å kunne skape gode dialoger med elever som har sosiale og emosjonelle vansker. I forskningsoppgaven fremkom det også at det trolig er behov for mer kompetanse om elever med sosiale og emosjonelle vansker med tanke på konkrete tiltak som kan styrke dialog mellom lærer og elev.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/19246
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901F
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.titleEn kvalitativ studie om å skape gode dialoger med elever som har sosiale og emosjonelle vanskeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)