Kjøpsintensjon av sjømat. Påvirkningskraften fra reklamer og influensere i sosiale medier
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/19281Date
2020-06-09Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Rydningen, EmilieAbstract
Sjømatkonsumet blant unge voksne i Norge har sunket de siste årene. I denne oppgaven har jeg sett på hvordan markedsføring og reklamer via influensere på sosiale medier kan snu dette og påvirke kjøpsintensjon. Faktorene som ble inkludert i denne studien var faktorer ved budskapet og faktorer ved avsender, i tillegg til involvering og aktivitet. Tillit til reklameinnlegg er også en sentral faktor.
Resultatene viser at det er budskapskvaliteten til reklamer som er den viktigste faktoren når det kommer til kjøpsintensjon av sjømat, men egenskaper ved influenserne også er viktig. For å oppnå tillit til reklameinnleggene er det ekspertise og estetikk, altså faktorene ved avsender, som er de viktigste. Også her har likevel budskapskvalitet innvirkning. Aktivitet og involvering påvirker også tillit og kjøpsintensjon av sjømat, og må tas i betraktning med tanke på hvordan man utformer reklamene.
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayUiT Norges arktiske universitet
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)
The following license file are associated with this item: