Arbeidsrettet norskopplæring - et helhetlig læringsrom
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/19355Dato
2020-05-28Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Temaet for denne mastergradsavhandlingen er arbeidsrettet norskopplæring. Prosjektet har hatt som siktemål å undersøke en ny opplæringsmodell som skal etableres på et læringssenter i Norge. Modellen er en omstrukturering av tiltak i introduksjonsprogrammet, og deltakere innenfor rammene av denne er voksne innvandrere og flyktninger som skal lære norsk. Opplæringsmodellen bygger på en kombinasjon av undervisning og praksis, og studien undersøker på hvilke måter denne kombinasjonen kan legge til rette for en helhetlig språkopplæring i norsk for voksne innvandrere. Et lærerperspektiv vektlegges i studien, og hovedfokuset er læringssenterets rolle i etableringen av den nye opplæringsmodellen. Studien har en kvalitativ tilnærming, og det empiriske materialet består av et semistrukturert mini-fokusgruppeintervju og observasjon. Utvalget består av tre praksislærere ved læringssenteret. Disse har en nøkkelrolle i implementeringen av den nye modellen, og har ansvar for deltakernes språkopplæring og oppfølging på skole og i praksis. Observasjonene er knyttet til vårt møte med deltakergruppen innenfor rammene av den nye opplæringsmodellen. Studien vektlegger et sosiokulturelt perspektiv på språklæring og vi plasserer oss teoretisk innenfor andrespråksfeltet, med et særlig fokus på voksnes andrespråkslæring.
Funnene våre indikerer at opplæringsmodellen synes å ha kvaliteter som kan gi en helhetlig språkopplæring i norsk for voksne innvandrere. En forutsetning for dette ligger i betydningen av at det må etableres et samspill mellom undervisning og praksis. I den nye modellen er målet at dette samspillet ivaretas gjennom bruk av autentisk materiale som et bindeledd mellom skole og arbeidsliv. Samspillet skal etter intensjonen forsterkes ytterligere når det legges til rette for at deltakerne kan se overføringsverdi av det de lærer på skolen i praksis, gjennom et læringskretsløp. Hvis deltakerne ser et umiddelbart behov for og en nytteverdi av det de lærer i undervisningen, kan samspillet og språklæringen finne sted. God kommunikasjon og godt samarbeid mellom NAV, Flyktningetjenesten og læringssenteret er avgjørende for at modellen samlet skal fungere som en helhetlig tilnærming til språklæring. I tillegg viser funnene at det må foreligge et tett samarbeid mellom partene i modellen og arbeidsplassen. Leder og mentor på arbeidsplassen har et særlig ansvar for å inkludere og integrere deltakeren i arbeidsmiljøet og praksisfellesskapet. Språkutviklende arbeidsplasser er en forutsetning for språklæring, og en helhetlig tilnærming til språklæring må være forankret i arbeidsplassen på alle plan.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: