Strategisk kompetanseledelse i Nord-Norge. En kvalitativ studie av to småbedrifter
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/19522Date
2020-05-29Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Olaussen, RanveigAbstract
Sammendrag
De menneskelige ressursene blir sett på som viktige i bedriftene, og i mange tilfeller vil de også være de ressursene som er avgjørende for lønnsomhet og vekst. Små bedrifter skiller seg ikke fra store i den sammenheng, men små bedrifter kan ha både muligheter og utfordringer som kan gjøre seg gjeldende i større grad enn de vil gjøre i store organisasjoner. I småbedrifter er gjerne leder tettere på de ansatte og vil gjennom dette ha god mulighet til å ha oversikt over den kompetanse som er tilgjengelig og hva som eventuelt må anskaffes. Men småbedrifter kan ha utfordringer med å trekke til seg kompetanse da det kan være utfordrende å konkurrere med store bedrifter både når det gjelder lønnsnivå og karriereutvikling. Denne studien er en kvalitativ case-studie som omhandler hvordan ledere i småbedrifter jobber med kompetanseledelse. Lai (2013) sin modell for strategisk kompetanseledelse brukes som utgangspunkt for studien, og det er valgt å fokusere på ledelsens arbeid med kompetanseledelse i forhold til anskaffelse, utvikling og mobilisering av kompetanse. Forskningen til Lai (2013) retter seg i hovedsak mot større organisasjoner, men det kan være fruktbart å ta utgangspunkt i modellen for å belyse hvordan småbedrifter jobber med kompetanseledelse. Småbedrifter er gjerne mindre hierarkiske enn store og studien viser at dette gir muligheter, men kan også medføre ulemper i forhold til ledelsens arbeid med kompetanseledelse. En fordel med mindre bedrifter er at leder gjerne er tettere på de ansatte og dette kan medføre at informasjonsflyten glir lettere og også gjør det enklere å få informasjon om de ansattes behov i arbeidssituasjonen. Men småbedrifter kan kanskje ikke tilby de samme karrieremuligheter som større bedrifter kan da det sannsynligvis er færre ledelsesnivåer. Gjennom studien vil det også undersøkes om lokalisering kan spille en rolle i dette arbeidet. Småbedrifter i Nord-Norge konkurrerer med hele landet og i noen tilfeller også utlandet om kompetanse, og det kan derfor være nyttig å se på hvordan ledelsen i småbedrifter jobber med kompetanseledelse i arbeidet med rekruttering, utvikling og mobilisering av kompetanse.
Nøkkelord
Strategisk kompetanseledelse, kompetanse, læring, småbedrifter.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)
The following license file are associated with this item: