Show simple item record

dc.contributor.advisorJørgensen, Eva J. B.
dc.contributor.authorOlaussen, Ranveig
dc.date.accessioned2020-09-30T19:48:41Z
dc.date.available2020-09-30T19:48:41Z
dc.date.issued2020-05-29
dc.description.abstractSammendrag De menneskelige ressursene blir sett på som viktige i bedriftene, og i mange tilfeller vil de også være de ressursene som er avgjørende for lønnsomhet og vekst. Små bedrifter skiller seg ikke fra store i den sammenheng, men små bedrifter kan ha både muligheter og utfordringer som kan gjøre seg gjeldende i større grad enn de vil gjøre i store organisasjoner. I småbedrifter er gjerne leder tettere på de ansatte og vil gjennom dette ha god mulighet til å ha oversikt over den kompetanse som er tilgjengelig og hva som eventuelt må anskaffes. Men småbedrifter kan ha utfordringer med å trekke til seg kompetanse da det kan være utfordrende å konkurrere med store bedrifter både når det gjelder lønnsnivå og karriereutvikling. Denne studien er en kvalitativ case-studie som omhandler hvordan ledere i småbedrifter jobber med kompetanseledelse. Lai (2013) sin modell for strategisk kompetanseledelse brukes som utgangspunkt for studien, og det er valgt å fokusere på ledelsens arbeid med kompetanseledelse i forhold til anskaffelse, utvikling og mobilisering av kompetanse. Forskningen til Lai (2013) retter seg i hovedsak mot større organisasjoner, men det kan være fruktbart å ta utgangspunkt i modellen for å belyse hvordan småbedrifter jobber med kompetanseledelse. Småbedrifter er gjerne mindre hierarkiske enn store og studien viser at dette gir muligheter, men kan også medføre ulemper i forhold til ledelsens arbeid med kompetanseledelse. En fordel med mindre bedrifter er at leder gjerne er tettere på de ansatte og dette kan medføre at informasjonsflyten glir lettere og også gjør det enklere å få informasjon om de ansattes behov i arbeidssituasjonen. Men småbedrifter kan kanskje ikke tilby de samme karrieremuligheter som større bedrifter kan da det sannsynligvis er færre ledelsesnivåer. Gjennom studien vil det også undersøkes om lokalisering kan spille en rolle i dette arbeidet. Småbedrifter i Nord-Norge konkurrerer med hele landet og i noen tilfeller også utlandet om kompetanse, og det kan derfor være nyttig å se på hvordan ledelsen i småbedrifter jobber med kompetanseledelse i arbeidet med rekruttering, utvikling og mobilisering av kompetanse. Nøkkelord Strategisk kompetanseledelse, kompetanse, læring, småbedrifter.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/19522
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901F
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210en_US
dc.titleStrategisk kompetanseledelse i Nord-Norge. En kvalitativ studie av to småbedrifteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)