dc.contributor.advisor | Gretland, Anne | |
dc.contributor.author | Norrøne, Mari | |
dc.date.accessioned | 2020-10-19T07:51:06Z | |
dc.date.available | 2020-10-19T07:51:06Z | |
dc.date.issued | 2020-05-11 | |
dc.description.abstract | <p><i>Bakgrunn -</i> Kvalitative studier på psykomotorisk fysioterapi gir et bilde av en sammenheng mellom økt kontakt med egen kropp og økt bevissthet rundt seg selv som person, altså endringer i selvfunksjoner. Teori om kommunikasjon og utvikling av selvet kan belyse slike empiriske funn. Denne studiens mål er å utforske hvordan det som skjer i en behandlingstime med psykomotorisk fysioterapi kan bidra til å fremme utvikling i selvet.
<p><i>Metode og materiale - </i>Studien tar utgangspunkt i et video-opptak av en behandlingstime. Det er benyttet samobservasjon for å intervjue fysioterapeuten om behandlingstimen. Samobservasjon er også utført sammen med veileder. Fokuset er rettet mot handlingssekvenser som kan fremme utvikling i selvet/selvfunksjoner hos pasienten.
<p><i>Resultater - </i> Særtrekk i samhandlingen, og i psykomotorisk fysioterapi, gir muligheter for utviklingsstøtte i selvet. Å forstå pasienten gjennom kroppen kan gi nye erfaringer av seg selv sammen med andre. Endring av kroppslige vaner gir muligheter til å endre selvfølelse, hvordan en utfolder seg kroppslig og hvordan en forholder seg til andre.
<p><i>Konklusjon - </i>Studien viser muligheter til å fremme endring i hvordan pasienter opplever og uttrykker seg selv. Fysioterapeutens tilpasninger av tiltak (oppmerksomhet, fokus, retning i behandlingen, samspillet) er avgjørende for at disse mulighetene oppstår. Særtrekk i psykomotorisk fysioterapi legger til rette for erfaringer som kan være utviklingsstøttende for selvfunksjoner. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/19613 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | HEL-3901 | |
dc.subject | Psykomotorisk fysioterapi | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Developmental psychology: 265 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Utviklingspsykologi: 265 | en_US |
dc.subject | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Physiotherapy: 807 | en_US |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Fysioterapi: 807 | en_US |
dc.title | Å gi seg selv mer tyngde. En kasusbeskrivelse av hvordan Psykomotorisk fysioterapi kan fremme utvikling av selvet | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |