Å gi seg selv mer tyngde. En kasusbeskrivelse av hvordan Psykomotorisk fysioterapi kan fremme utvikling av selvet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/19613Dato
2020-05-11Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Norrøne, MariSammendrag
Bakgrunn - Kvalitative studier på psykomotorisk fysioterapi gir et bilde av en sammenheng mellom økt kontakt med egen kropp og økt bevissthet rundt seg selv som person, altså endringer i selvfunksjoner. Teori om kommunikasjon og utvikling av selvet kan belyse slike empiriske funn. Denne studiens mål er å utforske hvordan det som skjer i en behandlingstime med psykomotorisk fysioterapi kan bidra til å fremme utvikling i selvet.
Metode og materiale - Studien tar utgangspunkt i et video-opptak av en behandlingstime. Det er benyttet samobservasjon for å intervjue fysioterapeuten om behandlingstimen. Samobservasjon er også utført sammen med veileder. Fokuset er rettet mot handlingssekvenser som kan fremme utvikling i selvet/selvfunksjoner hos pasienten.
Resultater - Særtrekk i samhandlingen, og i psykomotorisk fysioterapi, gir muligheter for utviklingsstøtte i selvet. Å forstå pasienten gjennom kroppen kan gi nye erfaringer av seg selv sammen med andre. Endring av kroppslige vaner gir muligheter til å endre selvfølelse, hvordan en utfolder seg kroppslig og hvordan en forholder seg til andre.
Konklusjon - Studien viser muligheter til å fremme endring i hvordan pasienter opplever og uttrykker seg selv. Fysioterapeutens tilpasninger av tiltak (oppmerksomhet, fokus, retning i behandlingen, samspillet) er avgjørende for at disse mulighetene oppstår. Særtrekk i psykomotorisk fysioterapi legger til rette for erfaringer som kan være utviklingsstøttende for selvfunksjoner.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: