• Å begynne å drikke igjen. Tilbakefall til problematisk alkoholbruk etter rusbehandling. Et fenomenologisk-hermeneutisk perspektiv 

      Kvamme, Brita Odland (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-10)
      Flertallet av pasienter som har vært til behandling for sitt alkoholproblem opplever ett eller flere tilbakefall til problematisk alkoholbruk etter rusbehandling. Tidligere forskning har i liten grad sett på tilbakefall fra pasientens perspektiv. Målet med denne studien var derfor å belyse og løfte fram pasienters egne opplevelser og erfaringer av tilbakefall, og å bidra til økt forståelse av ...
    • Å bli ergoterapeut : Dannelse av faglig identitet i ergoterapeututdanningen. 

      Nymo, Astrid Vekve (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-01-29)
      Å være student på en ergoterapeututdanning innebærer å tilegne seg og utvikle kompetanse i ergoterapi. Det handler om etter hvert å oppleve seg kompetent til å starte en yrkeskarriere som ergoterapeut. Det handler om å inneha en opplevd identitet i form av trygghet på egen kompetanse, innsikt i faget og opplevelse av tilhørighet til faggruppen ergoterapeuter. Forskning på opplevelse av faglig ...
    • Å bli mer forankret i seg selv. En studie om væremåter og handlingsmuligheter i psykomotorisk fysioterapi. 

      Stulen, Kristine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-04)
      Bakgrunn: Studier innen psykomotorisk fysioterapi belyser at pasienter får økt kroppskontakt og kroppsbevissthet, og hvordan behandling kan fremme endring og nye handlinger. Det er få beskrivelser av hvordan fysioterapeuten og pasienten arbeider i behandling for å fremme nye handlinger. Hensikt: Målet med studien er å undersøke hvordan fysioterapeuten utforsker pasienten sine vaner og væremåte ...
    • Å bli tatt av orkanen : en kvalitativ studie om opplevd hverdagsliv etter en traumatisk hodeskade 

      Sivertsen, Marianne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-12)
      Traumatisk hodeskade er den ledende årsaken til langvarig funksjonshemninger hos unge voksne i dag. Skadene er ofte spredt og av diffus art, noe som gjør pasienter med traumatisk hodeskade til en svært heterogen gruppe. I denne studien har jeg har belyst hvordan hverdagslivet oppleves minimum ett år etter en traumatisk hodeskade. Dette i den hensikt å skape en bedre forståelse for de utfordringer ...
    • Å delta på gruppebehandling sammen med andre som har Cerebral Parese. En intervjustudie av ungdom med Cerebral Parese (CP) som går til gruppebehandling ledet av fysioterapeuter 

      Kongshavn, Eli (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-05)
      Bakgrunn: Personer med cerebral parese (CP) er en stor heterogen pasientgruppe for barne- og ungdomsfysioterapeuter. Mange av personene med CP trenger livslang trening for å opprettholde funksjonen og for å forebygge sekundære muskel- og skjelettplager. Fysioterapeuter tilbyr ulike typer behandling, og det handler om å tilpasse et opplegg til den enkelte pasienten. Gruppebehandling er en behandlingsform ...
    • Å gi seg selv mer tyngde. En kasusbeskrivelse av hvordan Psykomotorisk fysioterapi kan fremme utvikling av selvet 

      Norrøne, Mari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-11)
      <p><i>Bakgrunn -</i> Kvalitative studier på psykomotorisk fysioterapi gir et bilde av en sammenheng mellom økt kontakt med egen kropp og økt bevissthet rundt seg selv som person, altså endringer i selvfunksjoner. Teori om kommunikasjon og utvikling av selvet kan belyse slike empiriske funn. Denne studiens mål er å utforske hvordan det som skjer i en behandlingstime med psykomotorisk fysioterapi kan ...
    • Å gjøre en god nok jobb for kreftpasienter 

      Jolma, Marielle F. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-03)
      Sammendrag Bakgrunn: Det er rundt 305 000 personer som lever med kreft i Norge og det er forventet at det vil bli flere i årene fremover. Kreftpasienter er beskrevet å ha mange ulike utfordringer og behov som må ivaretas, noe som dermed stiller krav til sykepleierne som skal gjøre denne jobben. Det er en forventning om at sykepleierne skal utøve helhetlig omsorg for både pasient, men også pårørende ...
    • Å høyra meir enn dei fleste. Forståande perspektiv på levd erfaring av å høyra stemmer og lydar. 

      Kalhovde, Anne Martha (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2005-08)
      Hovudtema i denne hovudfagsoppgåva er levd erfaring av å høyra stemmer og lydar som einskilde menneske er åleine om å erfare. Omgrepet 'personleg erfarte stemmer og lydar' vert introdusert. Omgrepet viser til at høyrselsfenomena sitt særpreg er knytt til at dei berre kan høyrast av den som erfarar dei, at dei vert erfart som ikkje-meg, og at dei er forma gjennom livet til den som erfarer dei.
    • Å jobbe med selvskadende pasienter: Hva er problemet med det? - en kvalitativ studie om sykepleierens opplevelse av selvskading. 

      Karlstad, Grethe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-05)
      Temaet som utforskes i denne oppgaven er sykepleiers opplevelse av selvskading. Hensikten med studien var å utforske hvilke belastninger sykepleiere opplever i sitt arbeid med pasienter med selvskadingsproblematikk. Selvskading oppleves dramatisk og de som må forholde seg til dette, preges ofte sterkt. Selvskading er ikke en diagnose, men pasienter innlegges ofte i akuttpsykiatriske sengeposter, ...
    • "Å jobbe med spedbarnskolikk." En kvalitativ studie av helsesøsters erfaringer med spedbarnskolikk 

      Skagen, Therese Katrin Furnes (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-09-30)
      Temaet for studien var spedbarnskolikk. Dette fordi det var ønskelig å få mer kunnskap om hvordan helsesøstre jobber med familier som opplever spedbarnskolikk. Det er en kvalitativ studie inspirert av en fenomenologisk hermeneutisk tilnærming. Det ble gjennomført intervjuer med fire helsesøstre og studiens problemstillingen var; "hvordan møter helsesøstre familier hvor et spedbarn har kolikk?". Den ...
    • Å kle seg etter arbeidstøysretningslinje.Er det så viktig? 

      Lorentzen, Merete (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-07)
      Forskrift om smittevern i helse- og omsorgstjenesten pålegger sykehus å ha infeksjonskontrollprogram. Infeksjonskontrollprogram skal blant annet inneholde retningslinjer for bruk av arbeidstøy. I arbeidstøysretningslinjen i Helse Nord står det blant annet at klokke og ring ikke er tillatt å bruke, samtidig som man er ikledd arbeidstøy, og i pasientrettet arbeid. Klokke og ring forhindrer god ...
    • Å lede fram læring og kompetanseutvikling blant ansatte spredt for alle vinder. Det umuliges kunst? En kvalitativ studie om mellomlederes muligheter til å legge til rette for læring og kompetanseutvikling i hjemmetjenesten. 

      Børresen, Camilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-06)
      Bakgrunn og hensikt: I denne studien utforsker jeg mellomlederes muligheter til å legge til rette for læring og kompetanseutvikling i hjemmetjenesten. Hjemmetjenesten skiller seg fra sykehjem og andre institusjoner ved at de ansatte jobber alene store deler av døgnet. På grunn av dette fremstår hjemmetjenesten som læringsarena spesielt sårbar. Hensikten med denne studien er å skaffe kunnskap om ...
    • Å leve sammen med yngre personer med demenssykdom : en kvalitativ studie som setter søkelys på erfaringer i hverdagslivet til familier som rammes av demenssykdom 

      Sørgaard, Silja Karine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-11-01)
      En demenssykdom medfører store endringer i livet, både for den som rammes og de pårørende.Sykdommen rammer ikke bare eldre mennesker, men også personer under 65 år. Pårørende i denne gruppen vil ofte komme inn i rollen som omsorggivere tidlig i livet. Hensikten med denne mastergradsstudie har vært å vinne ny kunnskap om hvordan det er å leve sammen med en yngre person med sykdommen og hvilke ...
    • Å lære i praksis. Veiledningens betydning for opplevelse av det kliniske læringsmiljøet - en evalueringsstudie 

      Aronsen, Mari Henriette Tande (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-07)
      Hensikten med denne studien er å måle sykepleierstudenters erfaringer og synspunkter på det kliniske læringsmiljøet og veiledningsrelasjonen i spesialisthelsetjenesten innenfor praksisstudier i henholdsvis medisinske og kirurgiske avdelinger. Det er gjort en tverrsnittstudie av sykepleierstudenters opplevelse av veiledning i klinisk praksis. Studien tar utgangspunkt i en spørreskjemabasert undersøkelse ...
    • Å lære opp foreldre i håndtering og stimulering av sitt for tidlig fødte barn. En kvalitativ intervjuundersøkelse basert på fysioterapeuters erfaringer 

      Lystad, Magnhild Aasbø (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05)
      Hensikten med denne studien er å øke kunnskap om overføring av handlingskompetanse mellom fysioterapeuter og foreldre til for tidlig fødte barn. Foreldrene skal få mulighet til å stimulere økt postural kontroll og selektive bevegelser hos sine barn. Aktuelle temaer knyttet til overføring og opplæring av foreldre i spesifikk handlingskompetanse viste seg å bestå av flere forhold, der prosessen med å ...
    • Å mestre livet når noen dør : en studie av sammenhengen mellom gamle gravferdsritual fra Nord-Norge, kulturelt helsefremmende mestring og sorgarbeid 

      Hansen, Leif Hugo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-05)
      Bakgrunnen for denne studien har vært et ønske om å aktualisere mer kunnskap om sammenhengen mellom gamle gravferdsritual og deres innflytelse på folks helse i forbindelse med sorg og sorgarbeid. Det empiriske materialet består av etnografiske narrativer basert på intervju og samtaler med eldre mennesker fra to bygdesamfunn henholdsvis nord og sør i Troms fylke, i tilegg til noen gamle post ...
    • Å skrive dagbok til intensivpasienten: betydning for intensivsykepleierens fagutøvelse 

      Kvande, Monica Evelyn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-19)
      SAMMENDRAG Tema for studien er ”Å skrive dagbok til intensivpasienten – betydning for intensivsykepleierens fagutøvelse”. Intensivpasientene gjennomlever en tid med fremmede sanseinntrykk og endringer i kroppen. Det er en veksel mellom klare og uklare minner fra tiden som intensivpasient, og forunderlig og til dels uforståelige erfaringer viser seg ofte å dominere pasienters fortellinger fra ...
    • Å snakke om eller fra kroppen - En psykomotorisk undersøkelse av langvarige bekkensmerter 

      Jensen, Torill Marie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-06)
      Bakgrunn: Det har vært mange myter og teorier knyttet til kvinners bekkensmerter gjennom historien. Langvarige bekkensmerter er fortsatt beskrevet som vanskelig å forstå i mye forskningslitteratur, og det er uklarhet rundt hvordan det bør behandles. En ny doktoravhandling konkluderer med at psykomotorisk fysioterapi kan være et fullgodt alternativ til tverrfaglig behandling for disse kvinnene. Ingen ...
    • Å være ungdom med cerebral parese og finne motivasjon til å trene 

      Haug, Anne Marte Enne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-12)
      Bakgrunn: Man vet stadig mer om senfølger hos voksne med cerebral parese (CP). Fysisk aktivitet rapporteres å påvirke funksjon i positiv retning, og mennesker med CP trener ofte mye gjennom oppveksten. Erfaringsmessig mister mange motivasjonen for trening når de kommer i ungdomsalderen slik at videreføring av en fysisk aktiv livsstil kan være utfordrende. Hensikt: Å få økt kunnskap om hvordan ...
    • Åndelig omsorg i livsgledehjem - sykepleieres kompetanse på å identifisere og møte pasientens åndelige behov 

      Abelsen, Edith (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-04)
      Bakgrunn: I Livsgledehjem er omsorgen basert på et helhetlig menneskesyn, der aktiviteter med åndelig innhold skal være en del av dette. Hensikten med studien er å få kunnskap om hva sykepleiere som arbeider i Livsgledehjem legger i begrepet åndelighet, og hvilken kompetanse sykepleiere har for å identifisere og møte pasientens åndelige behov. Metode: Det er benyttet en kvalitativ metode med ...