• Å høyra meir enn dei fleste. Forståande perspektiv på levd erfaring av å høyra stemmer og lydar. 

      Kalhovde, Anne Martha (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2005-08)
      Hovudtema i denne hovudfagsoppgåva er levd erfaring av å høyra stemmer og lydar som einskilde menneske er åleine om å erfare. Omgrepet 'personleg erfarte stemmer og lydar' vert introdusert. Omgrepet viser til at høyrselsfenomena sitt særpreg er knytt til at dei berre kan høyrast av den som erfarar dei, at dei vert erfart som ikkje-meg, og at dei er forma gjennom livet til den som erfarer dei.
    • Å jobbe med selvskadende pasienter: Hva er problemet med det? - en kvalitativ studie om sykepleierens opplevelse av selvskading. 

      Karlstad, Grethe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-05)
      Temaet som utforskes i denne oppgaven er sykepleiers opplevelse av selvskading. Hensikten med studien var å utforske hvilke belastninger sykepleiere opplever i sitt arbeid med pasienter med selvskadingsproblematikk. Selvskading oppleves dramatisk og de som må forholde seg til dette, preges ofte sterkt. Selvskading er ikke en diagnose, men pasienter innlegges ofte i akuttpsykiatriske sengeposter, ...
    • "Å jobbe med spedbarnskolikk." En kvalitativ studie av helsesøsters erfaringer med spedbarnskolikk 

      Skagen, Therese Katrin Furnes (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-09-30)
      Temaet for studien var spedbarnskolikk. Dette fordi det var ønskelig å få mer kunnskap om hvordan helsesøstre jobber med familier som opplever spedbarnskolikk. Det er en kvalitativ studie inspirert av en fenomenologisk hermeneutisk tilnærming. Det ble gjennomført intervjuer med fire helsesøstre og studiens problemstillingen var; "hvordan møter helsesøstre familier hvor et spedbarn har kolikk?". Den ...
    • Å kle seg etter arbeidstøysretningslinje.Er det så viktig? 

      Lorentzen, Merete (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-07)
      Forskrift om smittevern i helse- og omsorgstjenesten pålegger sykehus å ha infeksjonskontrollprogram. Infeksjonskontrollprogram skal blant annet inneholde retningslinjer for bruk av arbeidstøy. I arbeidstøysretningslinjen i Helse Nord står det blant annet at klokke og ring ikke er tillatt å bruke, samtidig som man er ikledd arbeidstøy, og i pasientrettet arbeid. Klokke og ring forhindrer god ...
    • Å lede fram læring og kompetanseutvikling blant ansatte spredt for alle vinder. Det umuliges kunst? En kvalitativ studie om mellomlederes muligheter til å legge til rette for læring og kompetanseutvikling i hjemmetjenesten. 

      Børresen, Camilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-06)
      Bakgrunn og hensikt: I denne studien utforsker jeg mellomlederes muligheter til å legge til rette for læring og kompetanseutvikling i hjemmetjenesten. Hjemmetjenesten skiller seg fra sykehjem og andre institusjoner ved at de ansatte jobber alene store deler av døgnet. På grunn av dette fremstår hjemmetjenesten som læringsarena spesielt sårbar. Hensikten med denne studien er å skaffe kunnskap om ...
    • Å leve sammen med yngre personer med demenssykdom : en kvalitativ studie som setter søkelys på erfaringer i hverdagslivet til familier som rammes av demenssykdom 

      Sørgaard, Silja Karine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-11-01)
      En demenssykdom medfører store endringer i livet, både for den som rammes og de pårørende.Sykdommen rammer ikke bare eldre mennesker, men også personer under 65 år. Pårørende i denne gruppen vil ofte komme inn i rollen som omsorggivere tidlig i livet. Hensikten med denne mastergradsstudie har vært å vinne ny kunnskap om hvordan det er å leve sammen med en yngre person med sykdommen og hvilke ...
    • Å lære i praksis. Veiledningens betydning for opplevelse av det kliniske læringsmiljøet - en evalueringsstudie 

      Aronsen, Mari Henriette Tande (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-07)
      Hensikten med denne studien er å måle sykepleierstudenters erfaringer og synspunkter på det kliniske læringsmiljøet og veiledningsrelasjonen i spesialisthelsetjenesten innenfor praksisstudier i henholdsvis medisinske og kirurgiske avdelinger. Det er gjort en tverrsnittstudie av sykepleierstudenters opplevelse av veiledning i klinisk praksis. Studien tar utgangspunkt i en spørreskjemabasert undersøkelse ...
    • Å lære opp foreldre i håndtering og stimulering av sitt for tidlig fødte barn. En kvalitativ intervjuundersøkelse basert på fysioterapeuters erfaringer 

      Lystad, Magnhild Aasbø (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05)
      Hensikten med denne studien er å øke kunnskap om overføring av handlingskompetanse mellom fysioterapeuter og foreldre til for tidlig fødte barn. Foreldrene skal få mulighet til å stimulere økt postural kontroll og selektive bevegelser hos sine barn. Aktuelle temaer knyttet til overføring og opplæring av foreldre i spesifikk handlingskompetanse viste seg å bestå av flere forhold, der prosessen med å ...
    • Å mestre livet når noen dør : en studie av sammenhengen mellom gamle gravferdsritual fra Nord-Norge, kulturelt helsefremmende mestring og sorgarbeid 

      Hansen, Leif Hugo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-05)
      Bakgrunnen for denne studien har vært et ønske om å aktualisere mer kunnskap om sammenhengen mellom gamle gravferdsritual og deres innflytelse på folks helse i forbindelse med sorg og sorgarbeid. Det empiriske materialet består av etnografiske narrativer basert på intervju og samtaler med eldre mennesker fra to bygdesamfunn henholdsvis nord og sør i Troms fylke, i tilegg til noen gamle post ...
    • Å skrive dagbok til intensivpasienten: betydning for intensivsykepleierens fagutøvelse 

      Kvande, Monica Evelyn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-19)
      SAMMENDRAG Tema for studien er ”Å skrive dagbok til intensivpasienten – betydning for intensivsykepleierens fagutøvelse”. Intensivpasientene gjennomlever en tid med fremmede sanseinntrykk og endringer i kroppen. Det er en veksel mellom klare og uklare minner fra tiden som intensivpasient, og forunderlig og til dels uforståelige erfaringer viser seg ofte å dominere pasienters fortellinger fra ...
    • Å snakke om eller fra kroppen - En psykomotorisk undersøkelse av langvarige bekkensmerter 

      Jensen, Torill Marie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-06)
      Bakgrunn: Det har vært mange myter og teorier knyttet til kvinners bekkensmerter gjennom historien. Langvarige bekkensmerter er fortsatt beskrevet som vanskelig å forstå i mye forskningslitteratur, og det er uklarhet rundt hvordan det bør behandles. En ny doktoravhandling konkluderer med at psykomotorisk fysioterapi kan være et fullgodt alternativ til tverrfaglig behandling for disse kvinnene. Ingen ...
    • Å være ungdom med cerebral parese og finne motivasjon til å trene 

      Haug, Anne Marte Enne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-12)
      Bakgrunn: Man vet stadig mer om senfølger hos voksne med cerebral parese (CP). Fysisk aktivitet rapporteres å påvirke funksjon i positiv retning, og mennesker med CP trener ofte mye gjennom oppveksten. Erfaringsmessig mister mange motivasjonen for trening når de kommer i ungdomsalderen slik at videreføring av en fysisk aktiv livsstil kan være utfordrende. Hensikt: Å få økt kunnskap om hvordan ...
    • Åndelig omsorg i livsgledehjem - sykepleieres kompetanse på å identifisere og møte pasientens åndelige behov 

      Abelsen, Edith (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-04)
      Bakgrunn: I Livsgledehjem er omsorgen basert på et helhetlig menneskesyn, der aktiviteter med åndelig innhold skal være en del av dette. Hensikten med studien er å få kunnskap om hva sykepleiere som arbeider i Livsgledehjem legger i begrepet åndelighet, og hvilken kompetanse sykepleiere har for å identifisere og møte pasientens åndelige behov. Metode: Det er benyttet en kvalitativ metode med ...
    • Bak tallene. En litteraturstudie om unges helse, hva kan vi avdekke gjennom Ungdatas spørsmål om psykiske plager? 

      Asplund, Beathe Presthus (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-05-04)
      Sammendrag Bakgrunn: Formålet med denne studien er å belyse hvordan ungdoms psykiske helse kartlegges gjennom spørsmålstillingen i Ungdatas selvrapporteringsskjema, og hvordan svarene kan tolkes og forstås. Videre kan denne kunnskapen benyttes i helsefremmende arbeid rettet mot ungdom. Problemstilling: «Hva kan ungdomsundersøkelsen Ungdata gi svar på gjennom sine spørsmål om psykiske plager, og ...
    • Balanse i psykomotorisk fysioterapi. En kvalitativ studie av psykomotoriske fysioterapeuters forståelse av balansefenomenet 

      Mosvold, Gunvor (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-10)
      Hensikten med studien er å undersøke psykomotoriske fysioterapeuters forståelse av balansefenomenet, og å finne ut hvordan forståelsen kommer til uttrykk i undersøkelse og behandling av pasienter. Masteroppgaven er en kvalitativ studie som er forankret i en fenomenologisk og hermeneutisk forståelsesramme. Fokusgruppeintervju og dybdeintervju av til sammen syv informanter har blitt brukt som metode. ...
    • "Bare det å lære seg å lytte" : hvordan erfarer sykepleier at videreutdanning i veiledning har hatt betydning for hennes møte med sykepleierstudenten som skal veiledes? : en kvalitativ studie 

      Berthelsen, Anne Kristine Korslund (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-08-01)
      Formålet med denne studien har vært å få en dypere forståelse av hva sykepleier fikk innsikt i gjennom å ta videreutdanning i veiledning, og hvordan hun mente det endret hennes framgangsmåte i veiledning av sykepleierstudenten. Det daglige ansvaret for veiledning av sykepleierstudenter i praksis har kontaktsykepleieren. Denne pålagte oppgaven er en utfordring for kontaktsykepleieren på flere plan, ...
    • "Bare et tastetrykk unna..." En kvalitativ studie av helsesøsters arbeid gjennom nettbaserte tjenester overfor barn og unge. 

      Josefsen, Beate K. M. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-05)
      Temaet i denne studien er helsesøsters arbeid gjennom nettbaserte tjenester overfor barn og unge. Hovedfokuset er helsesøsters mulighet for å bidra til hjelp med barn og unges psykiske helse ved å svare på nettspørsmål. Nettbaserte tjenester er et lavterskel tilbud i stor vekst. Anonymiteten, brukerens aldersspenn, oppmerksomhet på tjenesten og tilgjengelighet på barn og unges arena har resultert i ...
    • Barn og enurese. En kvalitativ studie om håndtering av enurese, fra et mødreperspektiv 

      Maristad, Anita (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-08)
      I min praksis som helsesøster har jeg møtt flere barn som har hatt nattevæting. Min opplevelse etter disse møtene var at barna og familiene stresset mye med dette. Helsesøster har en unik mulighet til å fange opp barn som har enurese, fordi hun møter de fleste barn til førskoleundersøkelse. Mitt ønske ble da å få medvirke til en bedre forståelse av hvordan barn som har enurese og deres familier ...
    • Barnevernansattes praksis, kunnskap og holdninger når det gjelder råd og veiledning, samt ulike foreldreveiledningstiltak. Hva predikerer bruk av tiltak? 

      Wangberg, Beate (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-10)
      Barnevernet står overfor store utfordringer når det gjelder kompetanseheving. Det finnes foreløpig lite forskning på hjelpetiltak i denne tjenesten. Dette gjelder også hjelpetiltaket råd og veiledning overfor foreldre, samt bruk av strukturerte foreldreveiledningsprogrammer. Dette prosjektets hovedformål var todelt; først å undersøke innholdet i barnevernets hjelpetiltak råd og veiledning, dernest ...
    • Barnevernets omdømme og medias påvirkning 

      Hjertø, Pernille (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Denne oppgaven omhandler norsk medias omtale av barnevernet og medias påvirkning på barnevernets omdømme, og problemstillingen er «Hvordan omtales barnevernet i Norges tre største aviser, og hvordan påvirker medias omtale barnevernets omdømme?» Hovedfunnene i studien er at de som oftest uttaler seg i media om barnevernet er de «topptunge» kildene som politikere, interesseorganisasjoner og advokater. ...