Tradisjon og utvikling i samfunnssikkerhetsfaget- mot koherens eller divergens?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/19722Date
2020-06-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Dahl, Maria BjerkmoAbstract
Samfunnssikkerhet er et fagfelt i utvikling og vi ser en økning i antall institusjoner som tilbyr utdanninger innenfor fagfeltet. Disse utdanningene er etablert på bakgrunn av et behov i markedet som understreker tverrfaglighet og bredde i fagfeltet. Med bakgrunn i dette ser oppgaven nærmere på de ulike fagmiljøene i samfunnssikkerhet og hvordan de står i forhold til hverandre med et spesielt fokus på hvorvidt vi ser det har oppstått ulike fagtradisjoner i de ulike miljøene, eller hvorvidt vi ser en koherens knyttet til begrepet. Dermed er oppgavens problemstilling: Hvordan står de ulike studietilbudene knyttet til samfunnssikkerhet i forhold til hverandre?
Oppgaven baserer seg på data fra 8 studieprogrammer gjennom intervju og spørreundersøkelse, i tillegg til innholdsanalyse. Funnene tyder på at det er en variasjon i tematisk fokus fra fagstabene sitt ståsted. Noen ulikheter vektlegges muntlig, men som ikke nødvendigvis manifesterer seg i studieplanene og emnebeskrivelsene, og motsatt. Funnene viser også til at det tematiske fokuset studentene vektlegger ikke nødvendigvis henger sammen med hva som faktisk vektlegges i studiet men er påvirket av blant annet sosiale faktorer. Det sosiale aspektet kan også gjenspeiles i studienes innhold som også påvirkes av enkeltpersoner og individer som legger føringer for hva som skal vektlegges. Allikevel viser det seg en viss koherens i studentenes forståelse av samfunnssikkerhet. Selv om studentene beskriver hendelser på en større, samfunnsmessig skala, er det allikevel vanskelig å utelukke de mindre, dagligdagse hendelsene fra begrepet. Oppgaven konkluderer med at vi på dette tidspunkt ikke kan konkludere med at det finnes markerte tradisjoner, men at dette kan endres med tiden grunnet den sentrale rollen enkeltindivider og ildsjeler i et fagmiljø spiller i en slik utvikling.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)
The following license file are associated with this item: