Kunnskapsdeling - en rik kilde til læring : en undersøkelse av vilkår for kunnskapsdeling i arbeidslivet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/1972Dato
2009-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Bedrifter som lykkes vil være de som vet å verdsette medarbeidernes læring og utvikling og forstår hvilken betydning dette vil ha for bedriftens resultater. Knut Fossestøl (2004) hevder
at det å være faglig god ikke lenger er nok, men at man må beherske sitt fag i et likeverdig samarbeide med overordnede, kollegaer, kunder og brukere. Derfor vil behovet for relasjonelle og kommunikative ferdigheter bli langt mer viktige, og kravene til kompetanse
vil bli mer sammensatt. Vi mener at det å dele kunnskap er en viktig kilde til kunnskap og læring, for hvordan kan en organisasjon lære hvis man ikke deler?
Ved å gjennomføre en kvalitativ undersøkelse har vi ønsket å skape en større bevissthet og øke kunnskapen om temaet kunnskapsdeling på arbeidsplassen. Med andre ord; hva er det som bidrar til at medarbeidere deler eller ikke deler kunnskap med hverandre? Formålet med kunnskapsdeling er en bedre utnyttelse av den kunnskapen som allerede eksisterer, men det er en utfordring å sikre at medarbeidere og ledere ikke sitter på hver sin tue og løser oppgavene hver for seg. Ved å intervjue ti kollegaer fra våre arbeidsplasser har vi fått innblikk i hva det er som gjør det lett eller vanskelig å dele kunnskap med hverandre og hvordan dette foregår i praksis.
I arbeidet med å finne svar på problemstillingen, har vi lagt til grunn et teoretisk rammeverk som inneholder teorier om lærende organisasjoner, sosiokulturell læringsteori og voksen-pedagogisk teori. Med utgangspunkt i Jørgensen og Warrings modell for læring på arbeidsplassen, har vi valgt å sette fokus på relasjonelle og organisatoriske forhold som
har betydning for kunnskapsdeling. Resultatene viser at det teknisk-organisatoriske lærings-miljøet og det sosiale læringsmiljøet gjensidig vil påvirke hverandre. Med dette menes at strukturelle forhold som arbeidsdeling- og innhold vil ha konsekvenser for mulighetene til å etablere og vedlikeholde relasjoner mellom medarbeidere og at dette igjen vil ha innvirkning på det sosiale læringsmiljøet. Våre informanter ga oss inntrykk av at kunnskapsdeling i stor grad skjer tilfeldig og med liten grad av struktur, og at kunnskapsdeling oftest skjer gjennom felles oppgaver. I tillegg ser vi at etablering og vedlikehold av relasjoner mellom medarbeidere er av stor betydning for å lykkes med kunnskapsdeling.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2009 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: