Show simple item record

dc.contributor.advisorFlaatten, Sandra Val
dc.contributor.authorJuuhl, Jorun
dc.contributor.authorTronrud, Bente
dc.date.accessioned2009-07-08T11:28:52Z
dc.date.available2009-07-08T11:28:52Z
dc.date.issued2009-05-15
dc.description.abstractBedrifter som lykkes vil være de som vet å verdsette medarbeidernes læring og utvikling og forstår hvilken betydning dette vil ha for bedriftens resultater. Knut Fossestøl (2004) hevder at det å være faglig god ikke lenger er nok, men at man må beherske sitt fag i et likeverdig samarbeide med overordnede, kollegaer, kunder og brukere. Derfor vil behovet for relasjonelle og kommunikative ferdigheter bli langt mer viktige, og kravene til kompetanse vil bli mer sammensatt. Vi mener at det å dele kunnskap er en viktig kilde til kunnskap og læring, for hvordan kan en organisasjon lære hvis man ikke deler? Ved å gjennomføre en kvalitativ undersøkelse har vi ønsket å skape en større bevissthet og øke kunnskapen om temaet kunnskapsdeling på arbeidsplassen. Med andre ord; hva er det som bidrar til at medarbeidere deler eller ikke deler kunnskap med hverandre? Formålet med kunnskapsdeling er en bedre utnyttelse av den kunnskapen som allerede eksisterer, men det er en utfordring å sikre at medarbeidere og ledere ikke sitter på hver sin tue og løser oppgavene hver for seg. Ved å intervjue ti kollegaer fra våre arbeidsplasser har vi fått innblikk i hva det er som gjør det lett eller vanskelig å dele kunnskap med hverandre og hvordan dette foregår i praksis. I arbeidet med å finne svar på problemstillingen, har vi lagt til grunn et teoretisk rammeverk som inneholder teorier om lærende organisasjoner, sosiokulturell læringsteori og voksen-pedagogisk teori. Med utgangspunkt i Jørgensen og Warrings modell for læring på arbeidsplassen, har vi valgt å sette fokus på relasjonelle og organisatoriske forhold som har betydning for kunnskapsdeling. Resultatene viser at det teknisk-organisatoriske lærings-miljøet og det sosiale læringsmiljøet gjensidig vil påvirke hverandre. Med dette menes at strukturelle forhold som arbeidsdeling- og innhold vil ha konsekvenser for mulighetene til å etablere og vedlikeholde relasjoner mellom medarbeidere og at dette igjen vil ha innvirkning på det sosiale læringsmiljøet. Våre informanter ga oss inntrykk av at kunnskapsdeling i stor grad skjer tilfeldig og med liten grad av struktur, og at kunnskapsdeling oftest skjer gjennom felles oppgaver. I tillegg ser vi at etablering og vedlikehold av relasjoner mellom medarbeidere er av stor betydning for å lykkes med kunnskapsdeling.en
dc.format.extent533582 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/1972
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_1730
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2009 The Author(s)
dc.subject.courseIDPED-6308nor
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en
dc.titleKunnskapsdeling - en rik kilde til læring : en undersøkelse av vilkår for kunnskapsdeling i arbeidsliveten
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record