Etterlevelse av retningslinjer i sykehus – en kvalitativ studie. ”En litt sånn egen verden”
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/19735Date
2017-11-02Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Evenstad, BeritAbstract
Problemstilling: Hvilke drivere og motkrefter beskriver klinisk helsepersonell vedrørende etterlevelse av retningslinjer i sykehus?
Metode: Jeg brukte kvalitativ metode forankret i et sosialkonstruktivistisk vitenskapsteoretisk perspektiv. Et strategisk utvalg av seks informanter ble inkludert i to fokusgrupper med en barnepleier, en jordmor og en lege i hver gruppe. Transkribert tekst ble analysert ved hjelp av stegvis-deduktiv induktiv metode. Resultatene diskuteres med utgangspunkt i en modifikasjon av Fixsens m.fl. sin oversiktsmodell for implementering, og relevant forskning på implementering og etterlevelse.
Resultat: Drivere for etterlevelse er faglig velbegrunnede retningslinjer som er i tråd med helsepersonells erfaringsbaserte kunnskap og organisasjonsverdier. Motkrefter mot etterlevelse er retningslinjer med begrenset troverdighet til kunnskapsgrunnlaget, svak tilknytning til fagfeltet, som strider imot organisasjonsverdier, og hvor hensynet til egne eller pasientens følelser og holdninger har større betydning. Relasjonelle prosesser og profesjonsforskjeller innvirker også på etterlevelse. Informantene foreslo øving i å gi og motta tilbakemelding ved observasjon av manglende etterlevelse, samt styrket kommunikasjon og medbestemmelse ved implementering og endring av retningslinjer. Etterlevelse av retningslinjer bør i større grad evalueres, for å sikre samsvar mellom retningslinjer og praksis.
Konklusjon: Ved hjelp av informantenes beskrivelser gir denne studien økt forståelse for drivere og motkrefter vedrørende etterlevelse av retningslinjer som kan bidra til å redusere gapet mellom forskningsbaserte retningslinjer og praksis.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
The following license file are associated with this item: