Musikkonservatoriet: Recent submissions
Now showing items 81-100 of 133
-
“Students can have a really powerful role…” Understanding Curriculum Transformation Within the Framework of Canon Critique and Critical Pedagogy
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-06-27)Educational practice needs to continuously update the curriculum in line with both current theoretical frameworks developed within academia and the lived reality of the coming generation. This article takes the student perspective on this issue, investigating a case from secondary music education in England. In 2015, Jessy McCabe initiated a successful campaign for the inclusion of women composers ... -
Boals bildeteater som kroppslig utforskende refleksjon. En studie med næringslivsledere som forskningsdeltakere.
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-06-27)Artikkelen retter fokus på en fysisk teaterforms bidrag til kunnskapsproduksjon. Augusto Boals bildeteater er en dramafaglig arbeidsform og teaterform, som er inspirert av Paolo Freires kritiske pedagogikk med bruk av utforskende og kritisk refleksjon. Betydningen av denne kroppslige tilnærmingen og den kritiske refleksjonen undersøkes i denne studien. Det empiriske utgangspunktet for studien ... -
Maze Decadence
(Others; Andre, 2018) -
Ferdinando Carulli - samlede verker for to gitarer - bind 1
(Others; Andre, 2018)<p><i>Introduction</i>: Carulli skrev over fire hundre verk for gitar. Derav ca. hundre- og femti soloverker, sytti duetter ( to gitarer), femti for gitar/ fløyte-fiolin, førti for gitar/piano, tjue trioer, seks for gitar/sang, tre gitarkonserter og to for tre gitarer.</p> <p>Verkene for to gitarer spenner fra enkle metodiske duetter for nybegynnere til store konsertstykker. Nå presenteres alle ... -
The Lost World - score
(Others; Andre, 2018) -
Gitaretyder - etyder for plekteranslag og fingerspill nivå 3-5
(Others; Andre, 2016) -
Olé Guapa by A. Malando
(Others; Andre, 2018) -
Lærebokas makt: En studie av lærebøker for instrumentalelever
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-07)Denne artikkelen bygger på en studie av lærebøker for nybegynnere på et Musikkinstrument. Målet med studien var å undersøke de mest brukte instrumentallærebøkene i Norge i et Freireinspirert kritisk pedagogisk perspektiv. I studien analyseres innholdet i 26 lærebøker for 15 forskjellige instrumenter. Analysen tar utgangspunkt i et kritisk pedagogisk perspektiv på lærebøkenes faglige innhold og ... -
Navigare est necesse for alto flute & guitar
(Others; Andre, 2018) -
Digitale læringsressurser i høyere musikkutdanning
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-06-27)Artikkelens tema er bruk av digitale læringsressurser i høyere musikkutdanning, og den fokuserer på hvorvidt og på hvilke måter slike læringsressurser kan brukes for å fremme kreativitet, kritisk refeksjon og selvstendig tenking. Artikkelen åpner med noen betraktninger rundt den økende bruken av digitalt lærestoff i høyere utdanning generelt, og i høyere musikkutdanning spesielt. Deretter redegjøres ... -
Balansekunst i utøvende musikkutdanning. En empirisk undersøkelse av lederes synspunkter på kjønnsbalanse og likestillingsarbeid ved de utøvende musikkutdanningene i Norge
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-06-28)Til tross for at like mange kvinner og menn uteksamineres fra de utøvende musikkutdanningene i Norge, er toppstillingsnivået fortsatt dominert av menn. Selv om forskning på likestilling viser at lederforankring er avgjørende for endring av kjønnsubalansen i en organisasjon, er det til nå få studier som undersøker holdninger til kjønnsubalanse og likestillingstiltak blant ledere i akademia. Denne ... -
Mixing It Up: The Place of the Arts in Multidisciplinary Contexts
(Journal article; Tidsskriftartikkel, 2017)In this era of change, when the placement of the arts is coming under scrutiny at local, national, and international levels, the time seems right to explore the role of the artist (broadly understood) in multidisciplinary contexts. What can we offer, what can others offer us, and how can such partnerships succeed? -
Fra hjerte til hjerte – Norsk-russisk samarbeid i drama- og teaterutdanning
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-06-27)Artikkelen er basert på erfaringer fra et treårig samarbeidsprosjekt mellom et norsk og et russisk universitets drama og teaterutdanninger. Prosjektet hadde som et sentralt mål å øke kvaliteten på drama og teateropplæring for å kunne utvikle optimale ferdigheter som trengs for å bli en profesjonell teaterpraktiker i dagens Russland og Norge. Det fokuserte spesielt på møtet mellom tradisjon og nye ... -
Hva karakteriserer instrumentalundervisning og gehørarbeid ved Mandela Metro School of Arts (MMSA): en drøfting av en sørafrikansk undervisningspraksis i lys av didaktisk relasjonstenkning.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-28)Målet med studien var å kartlegge hvilke undervisningsmetoder som ble brukt ved MMSA, og om min forestilling om hvor sterk gehørbasert undervisning sto ved skolen holdt stikk. Med utgangspunkt i min forforståelse, var jeg overbevist om at den sørafrikanske musikkundervisningen i stor grad var gehørbasert. Didaktisk relasjonstenkning er den teoretiske forankringen i studien, med fokus på den didaktiske ... -
The construction of new scientific norms for solving grand challenges: Reflections from the Norwegian Idélab research programme
(Working paper; Arbeidsnotat, 2017)There is an increasing recognition that there are a class of problems which society must solve urgently in the 21st century if humanity is to survive into the 22nd, the so-called Grand Challenges. Science policy makers have been active in recognising these challenges and the attendant need to develop new multidisciplinary ways of working. But embracing multidisciplinarity is not a straightforward ... -
Pietro Deiro for two guitars, vol.1
(Book; Bok, 2006) -
Pietro Frosini for two guitars, vol. 2
(Book; Bok, 2003) -
-
Gester og gehør. En studie av hvordan to pedagoger bruker kroppslige gester i undervisningen for å utvikle gehør
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-11)Denne masteroppgaven handler om hvordan kroppslige gester kan brukes i undervisning for å utvikle gehør. Gjennom en kvalitativ kasusstudie av to erfarne pedagoger, beskriver oppgaven konkrete undervisningsaktiviteter der bruk av gester står sentralt. Studien tar sikte på å belyse hvordan disse aktivitetene kan tenkes å utvikle bestemte gehørferdigheter. Funnene fra studien gir grunnlag for å si at ... -
Danzas Españolas No. 5 "Andaluza" for two classical guitars
(Others; Andre, 2005)Transcribed & arranged by Tore Morten Andreassen & Karsten Andersen