Show simple item record

dc.contributor.authorLundestad, Erik
dc.date.accessioned2021-01-22T09:13:56Z
dc.date.available2021-01-22T09:13:56Z
dc.date.issued2020-08-19
dc.description.abstractArtikkelen fokuserer på hvilken rolle egeninteresse spiller i The Wealth of Nations av Adam Smith. Grunnlaget for diskusjonen vil være et bestemt syn på den vitenskapelige idealiseringen. I henhold til dette synet hevder Smith at aktørene på markedet er motivert av egeninteresse på tross av at han selv vet at dette ikke nødvendigvis er tilfellet. Selv om denne påstanden kan begrunnes pragmatisk, det vil si med henvising til dens vitenskapelige nytte, argumenteres det for at den faktisk er basert på en fenomenologisk redegjørelse for hvordan markedsaktører forholder seg til hverandre. For å fremvise dette fokuserer artikkelen på Smiths bidrag til 1700-tallets fokus på empati og perspektivisme.en_US
dc.identifier.citationLundestad. Adam Smith om markedet og om selvet. Norsk Filosofisk tidsskrift. 2020
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1859296
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.1504-2901-2020-02-03-03
dc.identifier.issn0029-1943
dc.identifier.issn1504-2901
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/20381
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.journalNorsk Filosofisk tidsskrift
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Philosophical disciplines: 160en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Filosofiske fag: 160en_US
dc.titleAdam Smith om markedet og om selveten_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record