Hvordan få ned prestasjonspresset i skolen. Fokus på autonomi og vurdering for læring
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/20386Date
2020-11-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Rystad, Lill VeronicaAbstract
Elevundersøkelser viser at elever i stor grad opplever prestasjonspress i skolen. Fokuset på å oppnå gode karakterer – for å komme inn på høyere utdanning, for å tilfredsstille foreldre, venner eller seg selv, kan medføre psykisk uhelse, frafall i VGS og i verste fall samfunnsfaglig utenforskap.
Forskningen min prøver ut to tiltak som kan redusere elevenes opplevelse av prestasjonspress i skolen:
• Autonomi (gir forutsigbarhet)
• Vurdering for læring (prosessorientert vurdering)
I analysen av aksjonene kommer det til syne at skolen kan foreta grep som reduserer prestasjonspresset. I lys av en modell av Lazarus (2006, i Bru og Roland: 26) på hvilke personfaktorer eller miljøfaktorer som kan skape dette stresset og Mangers (2013: 154) selvbestemmelsesteori har jeg jeg over tre år gjennomført aksjonsforskning i to samfunnsfagklasser.
Elevmedvirkning og vurdering for læring og er viktige faktorer som i stor grad kan være gjensidig forsterkende, og kan bidra til å skape et mestringsorientert klima. Det er viktig å skape kultur for læring og samarbeid, men det bør gjøres systematisk og involvere elevene. Det overraket meg hvor viktig klassemiljø og samskapt læring er for å skape mestring og øke elevens strategier i en verden som stadig krever at de endrer seg og utvikler seg, samtidig som de ivaretar helse og pågangsmot.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)
The following license file are associated with this item: