dc.contributor.advisor | Andreassen, Svein Erik | |
dc.contributor.author | Rystad, Lill Veronica | |
dc.date.accessioned | 2021-01-22T11:56:56Z | |
dc.date.available | 2021-01-22T11:56:56Z | |
dc.date.issued | 2020-11-01 | |
dc.description.abstract | Elevundersøkelser viser at elever i stor grad opplever prestasjonspress i skolen. Fokuset på å oppnå gode karakterer – for å komme inn på høyere utdanning, for å tilfredsstille foreldre, venner eller seg selv, kan medføre psykisk uhelse, frafall i VGS og i verste fall samfunnsfaglig utenforskap.
Forskningen min prøver ut to tiltak som kan redusere elevenes opplevelse av prestasjonspress i skolen:
• Autonomi (gir forutsigbarhet)
• Vurdering for læring (prosessorientert vurdering)
I analysen av aksjonene kommer det til syne at skolen kan foreta grep som reduserer prestasjonspresset. I lys av en modell av Lazarus (2006, i Bru og Roland: 26) på hvilke personfaktorer eller miljøfaktorer som kan skape dette stresset og Mangers (2013: 154) selvbestemmelsesteori har jeg jeg over tre år gjennomført aksjonsforskning i to samfunnsfagklasser.
Elevmedvirkning og vurdering for læring og er viktige faktorer som i stor grad kan være gjensidig forsterkende, og kan bidra til å skape et mestringsorientert klima. Det er viktig å skape kultur for læring og samarbeid, men det bør gjøres systematisk og involvere elevene. Det overraket meg hvor viktig klassemiljø og samskapt læring er for å skape mestring og øke elevens strategier i en verden som stadig krever at de endrer seg og utvikler seg, samtidig som de ivaretar helse og pågangsmot. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/20386 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3905 | |
dc.subject | Humanoria, samfunnsvitenskap og lærerutdanning | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | Hvordan få ned prestasjonspresset i skolen. Fokus på autonomi og vurdering for læring | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |