Show simple item record

dc.contributor.advisorAndreassen, Svein Erik
dc.contributor.authorRystad, Lill Veronica
dc.date.accessioned2021-01-22T11:56:56Z
dc.date.available2021-01-22T11:56:56Z
dc.date.issued2020-11-01
dc.description.abstractElevundersøkelser viser at elever i stor grad opplever prestasjonspress i skolen. Fokuset på å oppnå gode karakterer – for å komme inn på høyere utdanning, for å tilfredsstille foreldre, venner eller seg selv, kan medføre psykisk uhelse, frafall i VGS og i verste fall samfunnsfaglig utenforskap. Forskningen min prøver ut to tiltak som kan redusere elevenes opplevelse av prestasjonspress i skolen: • Autonomi (gir forutsigbarhet) • Vurdering for læring (prosessorientert vurdering) I analysen av aksjonene kommer det til syne at skolen kan foreta grep som reduserer prestasjonspresset. I lys av en modell av Lazarus (2006, i Bru og Roland: 26) på hvilke personfaktorer eller miljøfaktorer som kan skape dette stresset og Mangers (2013: 154) selvbestemmelsesteori har jeg jeg over tre år gjennomført aksjonsforskning i to samfunnsfagklasser. Elevmedvirkning og vurdering for læring og er viktige faktorer som i stor grad kan være gjensidig forsterkende, og kan bidra til å skape et mestringsorientert klima. Det er viktig å skape kultur for læring og samarbeid, men det bør gjøres systematisk og involvere elevene. Det overraket meg hvor viktig klassemiljø og samskapt læring er for å skape mestring og øke elevens strategier i en verden som stadig krever at de endrer seg og utvikler seg, samtidig som de ivaretar helse og pågangsmot.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/20386
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3905
dc.subjectHumanoria, samfunnsvitenskap og lærerutdanningen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleHvordan få ned prestasjonspresset i skolen. Fokus på autonomi og vurdering for læringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)