Show simple item record

dc.contributor.advisorDanielsen, Ådne
dc.contributor.authorJensen, Jørgen
dc.date.accessioned2021-04-07T15:45:37Z
dc.date.available2021-04-07T15:45:37Z
dc.date.issued2020-11-15en
dc.description.abstractDenne litteraturstudien ser på om konseptet og organisasjonsverktøyet Balansert Målstyring (BM) faktisk fungerer. Gir det balanserte og langsiktige synet på organisasjonen og dens strategi, det konkurransefortrinnet og forbedringen alle organisasjoner søker? I tillegg, gitt økt organisatorisk ytelse, hvilken rolle spiller organisasjonsstrukturen? Jeg finner at de aller fleste organisasjoner opplever en organisatorisk ytelsesforbedring. Ikke nødvendigvis i det finansielle perspektivet, som er det endelige perspektivet i BM, men større forståelse av helheten og strategien til organisasjonen blant medarbeiderne, samt bedre kommunikasjonsflyt er de største oppfattede fordelene med BM. Noe av årsaken til at det er vanskelig å finne sammenhenger mellom BM og ytelse er at det er veldig komplekst, både å utarbeide BM til sin organisasjon, men også å vite om det man har utarbeidet tilpasset sin organisasjons strategi virkelig har funnet de årsak-/virkningssammenhengene som det strategiske management-systemet BM hviler på. I tillegg er det forsinkelseseffekter, særlig for det finansielle perspektivet. I lys av organisasjonsteori finner jeg at konseptet BM og implementeringen av denne i stor grad kan forstås i det rasjonelle perspektivet i organisasjonsteorien. Top-down-implementering, styringsoptimisme, og tallfesting og detaljeringsnivå på kritiske suksessfaktorer gjør at BM kan kalles rasjonelt. Det åpne perspektivet kan forklare tilpasningen av strategien og dermed BM, gitt en organisasjons omgivelser og det naturlige perspektivet kommer til syne i det balanserte synet på konkretiseringen av strategien hvor medarbeidernes læring og vekst er en forutsetning for de interne forretningsprosessene som må til for å tilfredsstille kundene. Mintzbergs typologier for organisasjonsstruktur er utgangspunktet for å se hvilken rolle selve organisasjonsutformingen spilte, gitt organisasjonsforbedring. Organisasjonsstruktur ble ikke undersøkt direkte mot strategi og BM i litteraturutvalget, men de organisasjonsformene hvor BM ble mest brukt og ga tilsynelatende effekt, er den divisjonaliserte organisasjonen med flere delvis autonome Strategic Business Units, noe som Kaplan og Norton selv hevder er den organisasjonsstrukturen hvor BM er best egnet. Organisasjonene i mitt litteraturutvalg opplevde økning i ytelse på en eller annen måte, hvor de fleste fant at klargjøring og spredning av strategien var en av de største og umiddelbare fordelene. Likevel er feltene strategi, organisasjonsendring og management-system så store og komplekse at det er vanskelig å si at BM er et konsept og verktøy som beviselig fungerer, selv om organisatorisk ytelse økte langs en eller flere dimensjoner hos mange av organisasjonene som ble studert.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/20798
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3910
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240en_US
dc.subjectBalansert målstyringen_US
dc.subjectYtelseen_US
dc.subjectPerformanceen_US
dc.subjectManagementen_US
dc.subjectOrganisasjonsteorien_US
dc.subjectOrganisasjonsstrukturen_US
dc.subjectStrategien_US
dc.subjectOrganisasjonsendringen_US
dc.subjectOrganisasjonsforbedringen_US
dc.subjectMåleparametereen_US
dc.subjectPrestasjonsmålingen_US
dc.subjectPrestasjonsstyringen_US
dc.subjectKonkurransefortrinnen_US
dc.subjectKonsepten_US
dc.subjectEffekten_US
dc.subjectStrategispredningen_US
dc.titleHvordan har bruk av balansert målstyring som konsept og organisasjonsverktøy bidratt til forbedringer av organisasjoners ytelse? - En litteraturstudieen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)