Show simple item record

dc.contributor.advisorKirkhaug, Rudi
dc.contributor.authorLassen, Marius
dc.contributor.authorOhnstad, Frode
dc.date.accessioned2021-04-07T22:00:47Z
dc.date.available2021-04-07T22:00:47Z
dc.date.issued2020-12-01
dc.description.abstractTema for denne studien er følgerskap en side av lederskap som er mindre kjent og omtalt, men som vi opplever å ha en voksende innflytelse på lederskapsfaget. Vi har forsket på forhold ved lederskap som er kjent, men ikke utbredt. Målet med studien er å avdekke hvordan faktorene utdanningsnivå, erfaring og tillit påvirker typologiene passivt-, aktivt- og proaktivt følgerskap. Studien belyser et bredt utvalg av teori som fokuserer på følgerskap generelt, men også spesielt rettet mot konkrete faktorer som påvirker ulike følgerskap typologier. I studien er det benyttet kvalitativ metode hvor respondentene har blitt intervjuet. Våre funn viser at faktorene påvirker følgerskap, men at de ikke er avgjørende. Det må trolig påvirkning fra flere enn én faktor for at typologiene til følgerskap skal påvirkes.en_US
dc.description.abstractThe theme for this study is followership, a side of leadership that is less known and discussed, but which we experience to have a growing influence on the subject of leadership. We have researched aspects of leadership that are known, but not widespread. The aim of the study is to uncover how the factors educational level, experience and trust affect the typologies passive-, active- and proactive followership. The study sheds light on a wide range of theories that focus on followership in general, but also specifically on specific factors that affect different followership typologies. In the study, a qualitative method has been used where the respondents have been interviewed. Our findings show that the factors affect followership, but that they are not decisive. There must probably be an influence from more than one factor for the typologies of followership to be influenced.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/20809
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3910
dc.subjectLedelseen_US
dc.subjectFølgerskapen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240en_US
dc.titleHva er følgerskap og hvilke faktorer påvirker følgerskap? En studie av hvordan utdanning, erfaring og tillit påvirker følgerskapen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)