ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi
  • Handelshøgskolen ved UiT
  • Artikler, rapporter og annet (Handelshøgskolen)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi
  • Handelshøgskolen ved UiT
  • Artikler, rapporter og annet (Handelshøgskolen)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Verdifulle turismeopplevelser - verdi for hvem?

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/20925
DOI
https://doi.org/10.18261/issn.1504-2871-2020-02-05
Thumbnail
Åpne
article.pdf (569.2Kb)
Akseptert manusversjon (PDF)
Dato
2020-05-02
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Forfatter
Vespestad, May Kristin; Hansen, Odd Birger
Sammendrag
Verdifulle opplevelser står sentralt i turismenæringen og har betydning både for bedrift og kunde. Denne artikkelen tar for seg hvordan verdi kan forstås fra både kunde- og bedriftsperspektiv. Studien sammenholder finansiell verdi og kundeverdi gjennom kvalitativ analyse av regnskaper og kundeomtaler for to reiselivsbedrifter med fokus på opplevelser. Analysen av kunders opplevde verdi, synliggjør hvilke elementer av opplevelsen som bidrar til verdi for kunden. Studien viser at det å sammenholde kundeverdi og bedriftsverdi kan føre til en bredere forståelse av verdiskapingen i bedriften. Dette kan igjen medvirke til en bevisstgjøring knyttet til verdiskaping og finansielle prestasjoner i små bedrifter. Studien bidrar i så måte teoretisk ved å knytte sammen to ulike faglige perspektiv. Praktisk bidrar studien til å vise hvordan bedrifter kan bruke informasjon om kunders opplevde verdi til å utvikle kundeopplevelsen. Dette vil kunne få en betydning for finansielle prestasjoner ettersom det gir et klarere bilde på hva kunden oppfatter som verdiskapende.
Forlag
Universitetsforlaget
Sitering
Vespestad MK, Hansen OB. Verdifulle turismeopplevelser - verdi for hvem?. Praktisk økonomi & finans. 2020;36(2 ):105-121
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (Handelshøgskolen) [635]
© Universitetsforlaget AS

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring