Show simple item record

dc.contributor.advisorEisemann, Martin
dc.contributor.authorStavenes, Tone Nygård
dc.date.accessioned2021-05-03T08:00:45Z
dc.date.available2021-05-03T08:00:45Z
dc.date.issued2020-05-03
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å bevisstgjøre og løfte opp et tema som snakkes for lite om. Omtrent en tredel av overgrep mot barn og unge begås av andre barn og unge, og trenden ser ut til å være økende. Dette er viktig å se i sammenheng med at vi lever i en tidsalder hvor mye av barn og ungdoms sosiale liv skjer på digitale plattformer, der det er enkelt å krenke andre. Ofte er barna og ungdommene ikke klar over at krenkelsene de utfører er straffbare handlinger. Litteraturen viser at mange av barna og ungdommene med skadelig seksuell atferd, og som begår seksuelle overgrep, har omfattende hjelpebehov. De utgjør en heterogen gruppe med komplekse og alvorlige vansker, og kommer ofte fra dysfunksjonelle oppvekstvillkår samt familieklima preget av omsorgssvikt, vold eller overgrep. Selv har de som gruppe ulike psykiske lidelser, kognitive og sosiale vansker. Ved å se overgrepsatferden i lys av tilknytningsteori og tidlig samspill med omsorgspersoner, får vi tilgang på vanskene disse barna og ungdommene har i relasjonene med andre (utviklingstraumer). Deriblant manglende sosiale kompetanse, vansker med emosjonsregulering, samt bruk av makt i intime situasjoner, da de oppleves som utrygg. Det trygge for mange av disse barna basert på deres tidlige opplevelser, kan være sammenfallende med utrygghet, lav selvfølelse og skepsis til andres intensjoner. Det må utvikles adekvate og effektive intervensjoner for å forebygge og behandle overgrepsatferden. Dette sammen med kompetansehevning og fortsatt bevisstgjøring av problematikken må implementeres på systemnivå.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/21113
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPSY-2901
dc.subjectseksuelle overgrepen_US
dc.subjectutviklingstraumeren_US
dc.subjecttilknytningsteorien_US
dc.subjectbarn og ungdomen_US
dc.subjectforebyggingen_US
dc.subjectbehandlingen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Developmental psychology: 265en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Utviklingspsykologi: 265en_US
dc.titleTilknytningsteori som forklaringsmodell for barn og unges overgrepsatferd. En eksplorerende kunnskapsoppsummeringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)