Differensiering av norsk laks : identifisering og analyse av mulige dimensjoner
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/2117Date
2009-06-02Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Samuelsen, Sissel HaukebøAbstract
Norsk laksenæring har i all hovedsak vært drevet av en volumstrategi hvor det skapes verdier gjennom økt effektiv drift, lave produksjonskostnader og vekst i volum. Norsk laks blir av den grunn betraktet som homogene standardvarer hvor pris er den viktigste konkurransevariabelen. Gjennom å utvikle mer bearbeide produkter er det mulig for bedrifter å kreve høyere pris på laksen, samt oppnå en mer stabil inntjening. Denne studien har derfor tatt utgangspunkt i et utvalg av norske laksebedrifter som fokuserer på å differensiere seg gjennom å tilby mer bearbeidede lakseprodukter. Funnene fra studien indikerer at bedriftene er i stor grad kundesentrerte som et resultat av deres differensieringsvalg. Det ble identifisert 15 ulike differensieringsdimensjoner noe som tyder på at bedriftene vektlegger ulike og flere kilder til fortrinn, hvorav 10 av dem anses som midlertidige kilder til fortrinn, mens 5 burde gi grunnlag for varige konkurransefortrinn. Fordeler som bedriftene oppnår gjennom differensiering er høye priser, profitt, faste og langsiktige kontrakter med stabile priser, positivt omdømme, bedriftsinterne fordeler og risiko redusering i forhold til utbrudd av lakselus. Studien kommer med en anbefaling om at bedriftene må kontinuerlig investere i kilder til fortrinn for at disse skal være varige.
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2009 The Author(s)
The following license file are associated with this item: