dc.contributor.advisor | Solheim, Erling | |
dc.contributor.author | Nilsen, Siri Elisabeth | |
dc.date.accessioned | 2021-05-20T05:48:07Z | |
dc.date.available | 2021-05-20T05:48:07Z | |
dc.date.issued | 2020-06-01 | en |
dc.description.abstract | Med tanke på studier av sosial ulikhet, blir muligens klassebegrepet mer og mer relevant. Målet i denne oppgaven har vært å undersøke hvordan man forstår klassesamfunn ut ifra danningsperspektiver sett i lys av Bourdieu, Blumer, Stray og Stray samt Vygotsky. Her studerte jeg de generelle delene av læreplanene fra 1987, 2006 og 2020 samt enkelte nyhetsartikler og en tv- debatt. Jeg ønsket å undersøke hvordan danningsidealer hang sammen med sosial ulikhet innenfor skolefeltet. Dette har jeg forsøkt å belyse gjennom tidligere forskning, relevant teori og empirisk utvalg. Jeg valgte en kvalitativ tilnærming da jeg ønsket å gå i dybden på temaet for å tilføre et kvalitativt tilegg til den kvantitative forskningen som allerede eksisterer på temaet. Gjennom en dokumentanalyse vil oppgaven presentere kollektive meningsdannelser i form av offentlige dokumenter som læreplanene, stortingsmelder og NOUer, og i form av offentlig debatt som nyhetsartikler og tv- debatt. Deretter vil det bli foretatt en dokumentanalyse basert på Swedberg, og ideanalyse for å vise kollektive virkelighetsoppfatninger rundt klassesamfunn i Norge. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/21218 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | SOS-3981 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | Arbeiderklassens barn- enhetsskolens tapere? En sosiologisk klasseanalyse av de generelle delene av læreplanene for 1987, 2006 og 2020 | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |