Arbeiderklassens barn- enhetsskolens tapere? En sosiologisk klasseanalyse av de generelle delene av læreplanene for 1987, 2006 og 2020
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/21218Dato
2020-06-01Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Nilsen, Siri ElisabethSammendrag
Med tanke på studier av sosial ulikhet, blir muligens klassebegrepet mer og mer relevant. Målet i denne oppgaven har vært å undersøke hvordan man forstår klassesamfunn ut ifra danningsperspektiver sett i lys av Bourdieu, Blumer, Stray og Stray samt Vygotsky. Her studerte jeg de generelle delene av læreplanene fra 1987, 2006 og 2020 samt enkelte nyhetsartikler og en tv- debatt. Jeg ønsket å undersøke hvordan danningsidealer hang sammen med sosial ulikhet innenfor skolefeltet. Dette har jeg forsøkt å belyse gjennom tidligere forskning, relevant teori og empirisk utvalg. Jeg valgte en kvalitativ tilnærming da jeg ønsket å gå i dybden på temaet for å tilføre et kvalitativt tilegg til den kvantitative forskningen som allerede eksisterer på temaet. Gjennom en dokumentanalyse vil oppgaven presentere kollektive meningsdannelser i form av offentlige dokumenter som læreplanene, stortingsmelder og NOUer, og i form av offentlig debatt som nyhetsartikler og tv- debatt. Deretter vil det bli foretatt en dokumentanalyse basert på Swedberg, og ideanalyse for å vise kollektive virkelighetsoppfatninger rundt klassesamfunn i Norge.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: