Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWisborg, Torben
dc.contributor.authorVaseli, Kristine Larsson
dc.date.accessioned2021-06-03T05:49:45Z
dc.date.available2021-06-03T05:49:45Z
dc.date.issued2019-06-02en
dc.description.abstractBakgrunn I overkant av 2 500 personer dør i Norge hvert år grunnet skader. 60-85 prosent av traumerelaterte dødsfall skjer på skadestedet. I Norge er det store avstander, og det kan ta lang tid før akuttmedisinsk personell ankommer. Studier viser at førstehjelpsopplæring blant lekfolk potensielt kan redusere prehospital dødelighet. Mange ulike opplæringsmetoder finnes. Problemstillingen for oppgaven er hvilke opplæringsmetoder gir best resultater, og hvor ofte må opplæring gjentas? Materiale og metode Systematisk litteratursøk ble utført februar og mars 2019 i databasene Medline og Embase. Populasjonen var lekfolk uten helsefaglig utdanning som mottok ulike metoder for førstehjelpsopplæring i traumebehandling. Kvaliteten på inkluderte studier er vurdert ved å bruke «Grading of Recommendations Assessment, Development and Evaluation» (GRADE). Resultater 2502 artikler ble identifisert. Gjennom seleksjon ble ni artikler inkludert i oppsummeringen. Inkluderte studier har mange ulike opplæringsmetoder som varierer fra en demonstrasjon av et kort videoklipp og til et dags kurs med teori og praktisk trening. Alle inkluderte studier viser positiv økning i utfallsmål, som i hovedsak er teoretiske førstehjelpskunnskaper, men oppfølgning viser at kunnskapene avtar over tid. Diskusjon Førstehjelp er en praktisk ferdighet, og det er vanskelig å vurdere overførbarhet av teoretiske kunnskaper til praksis. Inkluderte studier samsvarer med anbefalinger om at lekfolk bør gis førstehjelpsopplæring, men kan ikke gi noen retningslinjer om hvilken type opplæring som gir best resultater eller hvor ofte opplæring må gjentas grunnet for dårlig kvalitet på tilgjengelige studier. Konklusjon Alle de inkluderte studiene støtter at opplæring har effekt på kunnskaper, og at kunnskaper avtar over tid. Samlet gir de grunnlag for å anbefale opplæring i førstehjelp, men studiene gir ikke tilstrekkelig kunnskap til å anbefale spesifikke metoder for opplæring eller hvor ofte opplæring må gjentas. Det er behov for ytterligere studier som spesifikt sammenligner ulike opplæringsmetoder.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/21332
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDMED-3950
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750en_US
dc.titleFørstehjelp ved traumer - opplæring av lekfolk En litteraturstudieen_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)