dc.contributor.advisor | Wisborg, Torben | |
dc.contributor.author | Vaseli, Kristine Larsson | |
dc.date.accessioned | 2021-06-03T05:49:45Z | |
dc.date.available | 2021-06-03T05:49:45Z | |
dc.date.issued | 2019-06-02 | en |
dc.description.abstract | Bakgrunn
I overkant av 2 500 personer dør i Norge hvert år grunnet skader. 60-85 prosent av traumerelaterte dødsfall skjer på skadestedet. I Norge er det store avstander, og det kan ta lang tid før akuttmedisinsk personell ankommer. Studier viser at førstehjelpsopplæring blant lekfolk potensielt kan redusere prehospital dødelighet. Mange ulike opplæringsmetoder finnes. Problemstillingen for oppgaven er hvilke opplæringsmetoder gir best resultater, og hvor ofte må opplæring gjentas?
Materiale og metode
Systematisk litteratursøk ble utført februar og mars 2019 i databasene Medline og Embase. Populasjonen var lekfolk uten helsefaglig utdanning som mottok ulike metoder for førstehjelpsopplæring i traumebehandling. Kvaliteten på inkluderte studier er vurdert ved å bruke «Grading of Recommendations Assessment, Development and Evaluation» (GRADE).
Resultater
2502 artikler ble identifisert. Gjennom seleksjon ble ni artikler inkludert i oppsummeringen. Inkluderte studier har mange ulike opplæringsmetoder som varierer fra en demonstrasjon av et kort videoklipp og til et dags kurs med teori og praktisk trening. Alle inkluderte studier viser positiv økning i utfallsmål, som i hovedsak er teoretiske førstehjelpskunnskaper, men oppfølgning viser at kunnskapene avtar over tid.
Diskusjon
Førstehjelp er en praktisk ferdighet, og det er vanskelig å vurdere overførbarhet av teoretiske kunnskaper til praksis. Inkluderte studier samsvarer med anbefalinger om at lekfolk bør gis førstehjelpsopplæring, men kan ikke gi noen retningslinjer om hvilken type opplæring som gir best resultater eller hvor ofte opplæring må gjentas grunnet for dårlig kvalitet på tilgjengelige studier.
Konklusjon
Alle de inkluderte studiene støtter at opplæring har effekt på kunnskaper, og at kunnskaper avtar over tid. Samlet gir de grunnlag for å anbefale opplæring i førstehjelp, men studiene gir ikke tilstrekkelig kunnskap til å anbefale spesifikke metoder for opplæring eller hvor ofte opplæring må gjentas. Det er behov for ytterligere studier som spesifikt sammenligner ulike opplæringsmetoder. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/21332 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | MED-3950 | |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750 | en_US |
dc.subject | VDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750 | en_US |
dc.title | Førstehjelp ved traumer - opplæring av lekfolk En litteraturstudie | en_US |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |