Show simple item record

dc.contributor.advisorHarkestad Olsen, Mirjam
dc.contributor.authorPorsanger, Camilla
dc.date.accessioned2021-06-22T05:46:31Z
dc.date.available2021-06-22T05:46:31Z
dc.date.issued2021-05-21en
dc.description.abstractSammendrag Formålet med denne casestudien var å søke kunnskap og data, som enten kunne gi ny-, utfyllende-, eller motstridende informasjon, om hvordan elever med stort læringspotensial beskriver sin opplevelse av å være inkludert i skolen. Jeg ønsket informasjon om elevgruppen som kunne være nyttig for skolen i fremtiden. Min problemstilling var; Hvordan beskriver elever med stort læringspotensial sin opplevelse av å være inkludert i skolen? Jeg valgte å formulere to forskerspørsmål som avgrenset og spisset undersøkelsen; 1. Hvilke organisatoriske differensieringer beskriver elevene som faktorer for opplevelsen av å være inkludert? 2. Hvilke pedagogiske differensieringer beskriver elevene som faktorer for opplevelsen av å være inkludert? Undersøkelsens teoretiske rammeverk besto av presentasjon av sentrale begreper som inkludering, elever med stort læringspotensial, og organisatorisk og pedagogisk differensiering. Videre en redegjørelse av ulike perspektiver og teorier som blant annet den instrumentelle fornuft, det systemrettede mistak, flyt, samt teori om stigma og legitimerende forklaringer. Jeg valgte casedesign med en fenomenologisk tilnærming og benyttet individuelle semistrukturerte forskningsintervju og fokusgruppeintervju, av tre ungdomsskoleelever. Elevene var identifiserte som elever med stort læringspotensial. Resultatene i min undersøkelse viser at elever med stort læringspotensial vektlegger den sosiale delen av inkludering. De trakk frem det å bli sett, egen trivsel og det å få tilpassede oppgaver. Elevene fremhever utfordringer med både nivådifferensiering og grupper, og sier at det skaper kategorisering. De vektlegger også variasjon i undervisningen og tid til dybdelæring, samt et godt læringsmiljø. Elevene finner skolehverdagen stressende, spesielt med karakterer, noe som går ut over det sosiale. Konklusjonen viser at elever med stort læringspotensial tenderer til å innfinne seg med sin situasjon med mangelfull differensiert undervisning. Elevene bruker også legitimerende forklaringer for å passe inn. Prosessen med å bli inkludert fremstår som krevende.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/21503
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3903
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.subjectOrganisatorisk differensiering, Pedagogisk differensiering, Fenomenologi, Case, Livshistoriestudie, Intervju, Fokusgruppe, Elevperspektiven_US
dc.titleInkludering og elever med stort læringspotensial En casestudie av elevers opplevde inkluderingen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)