Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWollmann, Brita
dc.contributor.authorWollmann, Brita
dc.date.accessioned2021-08-04T13:37:29Z
dc.date.available2021-08-04T13:37:29Z
dc.date.issued2019-08-01
dc.description.abstractHovedoppgaven var en del av et større forskningsprosjekt i regi av professorene Ingunn Skre og Rannveig Grøm Sæle. Tidligere studier har forsøkt å kartlegge faktorer som henger sammen med å ha fordommer mot temaet psykisk helse hos ungdom. Kjønn og alder har vist seg å være av betydning, da å være yngre og å være gutt henger sammen mer fordommer mot temaet. Det finnes imidlertid ikke nok studier til å kunne konkludere med hvilke andre faktorer som også spiller inn. Det er nærliggende å tenke at ulike fritidsaktiviteter og emosjonelle reaksjoner i møte med temaet psykisk helse også kan henge sammen med fordommer. Vi ønsket samtidig å undersøke om økt kunnskap om temaet ville effekt på fordommer. 165 elever fra Breivang VGS deltok i studien, hvor eksperimentgruppen (n = 95) gjennomgikk en intervensjon i form av klasseromsundervisning, og kontrastgruppen (n = 70) ble eksponert for den samme informasjonen, men i form av plakater og roll-ups som ble satt opp på skolen. Data ble samlet inn før og etter intervensjonen. Resultatene viste at det som hang signifikant sammen med fordommer mot psykisk helse før intervensjonen var kjønn og negativ emosjonell aktivering i møte med temaet. Guttene var mer fordomsfulle enn jentene, og de som oppga å bli sint i møte med psykose hadde mer fordommer. Å være i eksperimentgruppen var også en faktor som hang signifikant sammen med mer fordommer mot psykisk helse, men dette kan trolig forklares av en seleksjonseffekt. Etter intervensjonen var det kun mål på fordommer før intervensjonen som kunne predikere fordommer etter intervensjonen. Intervensjonen hadde altså ingen innvirkning på fordommer.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/21926
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPSY-2901
dc.subjectPSY-2901en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260en_US
dc.titleFaktorer som henger sammen med ungdommers fordommer mot temaet psykisk helseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)