Nyhetsformidling for barn: En sosiologisk undersøkelse av Supernytts fremstilling av det norske samfunn
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/22046Date
2021-05-16Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Larsen, Jon EgilAbstract
Denne oppgaven handler om temaet nyheter for barn. Mer spesifikt vil jeg se på hvordan Supernytt, som er NRKs nyhetsprogram for barn, fremstiller det norske samfunnet. Samfunnet jeg i denne oppgaven tar utgangspunkt i er det norske samfunnet slik det ser ut i lys av de sosiologiske teoriretningene funksjonalismen og konfliktteori. Den konkrete problemstillingen denne oppgaven jobber etter er: «hvilket bilde av det norske samfunnet blir barn presentert for gjennom Supernytt?». For å svare på denne problemstillingen har valgt å ta utgangspunkt i følgende forskningsspørsmål:
1. Hvilke deler av samfunnet blir fremstilt i Supernytt?
2. Hvordan blir innholdet i disse delene synliggjort gjennom sendingene?
3. Hvilke overordnede tendenser i fremstillingen av samfunnets deler og innholdet finnes i Supernytts fremstilling av det norske samfunnet.
4. Hvilke faktorer kan forklare disse tendensene?
Metoden jeg har brukt for å svare på disse forskningsspørsmålene og problemstillingen har vært å gjøre en dokumentanalyse av et utvalg av Supernyttsendinger. Med denne metoden har jeg kartlagt delene og innholdet i dem, i et utvalg Supernyttsendinger. Deretter har jeg analysert den innsamlede dataen og funnet tendenser og forklaringsfaktorer som empirien tyder på.
Konklusjonen for oppgaven er at det norske samfunnet som ble fremstilt i Supernyttsendingene var tilnærmet likt det norske samfunnet som sosiologien sier at vi lever i. Supernytt bruker teknikker som er typiske for media i sitt arbeid med nyhetene, og nyhetsdekningen er i samsvar med de aktualitetene som er gjeldene i nyhetsbildet. Samfunnet ble fremstilt hovedsakelig harmonisk, og konflikter som ble fremvist i nyhetene var lik de konfliktene som lenge har sagt å vært typiske for det norske samfunnet. Noen unntak var likevel til stede. Men dette var hovedsakelig at samfunnet som ble fremstilt var hierarkisk tilknyttet til de delene som var mest relevante for barn.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)
The following license file are associated with this item: