Show simple item record

dc.contributor.advisorUnhjem, Astrid
dc.contributor.authorKnutsen, Trine Elisabeth Eide
dc.contributor.authorMortensen, Vanja Kumaran
dc.date.accessioned2021-08-27T07:29:09Z
dc.date.available2021-08-27T07:29:09Z
dc.date.issued2021-05-17
dc.description.abstractMålsettingen med masteravhandlingen er å undersøke hvordan lærere forstår og bruker lek i undervisningen på 1. og 2. trinn. Gjennom bruk av kvalitativ forskningsstrategi, ble empiri innsamlet ved intervju og observasjon, der utvalget besto av syv lærere fra tre ulike skoler. Bakgrunnen for valg av tema var et ønske om å lære mer om hva en lekende praksis innebærer, da vi hadde lært mindre om dette gjennom vår egen utdanning. Fra studien fant vi mange funn av interessant karakter, dette på bakgrunn av at vi hadde et stort datamateriale. Blant annet fant vi at lek i undervisningen ble forklart ut fra flere kjennetegn, da en ensidig definisjon av fenomenet var vanskelig å avklare. Lærerne i studien skilte tydelig mellom lekens egenverdi og lek som pedagogisk metode i sin praksis. Bruk av lek i undervisningen stilte videre enkelte kriterier til lærerens kompetanse. En lekende tilnærming til undervisning ble også påvirket av flere faktorer enn læreren selv og den fysiske utformingen på skolen. Både lærerens opplevelse av metodefrihet, støtte og tillit fra ledelsen var faktorer som påvirket lærernes mulighetsrom. Stikkord som ble ansett som begrensninger var tid til planlegging, erfaringsdeling, kompetanseheving, den nye læreplanen og tilgang på materiale og ressurser.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22268
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.subjectLæreres forståelse og bruk av leken_US
dc.subjectLek i undervisningen_US
dc.subjectBruk av lek i undervisningenen_US
dc.subjectLeken_US
dc.subjectLek i skolesammenhengen_US
dc.subjectLekbasert læringen_US
dc.subjectLærerens kompetanse om leken_US
dc.subjectLærerens kompetanse om lek i undervisningen_US
dc.subjectLærerens mulighetsromen_US
dc.subjectDen lekende lærerenen_US
dc.subjectUtfordringer og begrensninger i bruk av leken_US
dc.subjectLek i læreplanverken_US
dc.subjectForholdet mellom lek og læringen_US
dc.subjectLekens egenverdien_US
dc.subjectLekens nytteverdien_US
dc.subjectLek som pedagogisk metodeen_US
dc.subjectFrileken_US
dc.subjectHelhetlig læringssynen_US
dc.titleLæreres perspektiv på lek. «Det er vår plikt som lærere i skolen å være et lekende menneske»en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)