dc.contributor.advisor | Unhjem, Astrid | |
dc.contributor.author | Dalstein, Ida Marie | |
dc.contributor.author | Pedersen, Lise Olaussen | |
dc.date.accessioned | 2021-08-27T07:38:12Z | |
dc.date.available | 2021-08-27T07:38:12Z | |
dc.date.issued | 2021-05-15 | |
dc.description.abstract | Læringsmiljø er et vidt og komplekst begrep som kan forstås på mange måter. Bakgrunnen for studien er at vi ut fra flere synspunkt, tidligere forskning og teori opplever å få lite innsikt i hva som skal til for å danne et godt læringsmiljø på første trinn. Studien omhandler nettopp dette; hvordan man som lærer kan etablere og utvikle et godt læringsmiljø på første trinn. Dette er en kvalitativ casestudie med to observasjoner i en førsteklasse og to semi-strukturerte intervju med læreren i denne klassen. I tillegg inkluderer studien en mindre case med observasjoner i en barnehage som fungerer som et supplement og sammenligningsgrunnlag for den første casen.
De tre hovedfunnene i oppgaven handler om barns behov for fysisk aktivitet og fysisk aktiv læring, god klasseledelse og den nye læreplanens fokus i forhold til barns behov. Det viktigste funnet i studien er at læreren bør legge til rette for at barn i fem- og seksårsalderen kan være aktive og har behov for fysisk aktivitet. Vi fant at man kan legge til rette for dette behovet gjennom aktiv læring og organisering av læringsrommet. Noen områder innenfor klasseledelse har også vist seg å være betydelige funn. Vi anser det som viktig at læreren jobber aktivt med relasjonsbygging mellom lærer og elev, og mellom elevene. Videre fant vi at måten læreren jobber med struktur, regler og rutiner gjennom sang, øving og modellering kan være med på å skape trygghet og forutsigbarhet for elevene. Lærerens tydelige forventninger, bruk av positiv forsterkning og det å overse uønsket atferd har vist seg som viktige verktøy for etableringen av læringsmiljøet. Klasseledelse dreier seg i stor grad om lærerens profesjonelle skjønn og for nye lærere kan det oppleves som en utfordrende del av yrket.
Fra et systemperspektiv har vi drøftet at den nye læreplanen har fokus på, og samsvarer med funnene i vår studie om hvordan lærer bør legge til rette for barns fysiske, sosiale og emosjonelle utvikling og behov. Inkludering og respekt har også vist seg å være avgjørende faktor for et godt læringsmiljø. Læreren bør anerkjenne at elevene kommer rett fra barnehagen med stort engasjement og barnlig glede over å begynne på skolen, og det er nettopp dette som er spesielt med elevene i førsteklasse. Ved å praktisere lærerrollen med inspirasjon fra disse funnene, kan det forhåpentligvis være et godt bidrag i arbeidet med å etablere og utvikle et godt læringsmiljø på første trinn! | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/22269 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.subject | Læringsmiljø | en_US |
dc.subject | Learning environment | en_US |
dc.subject | Første trinn | en_US |
dc.subject | First grade | en_US |
dc.subject | Klasseledelse | en_US |
dc.subject | Class management | en_US |
dc.title | Læringsmiljø hos de yngste elevene – hva er spesielt med det? En kvalitativ studie av en lærers arbeid med læringsmiljø på første trinn | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |