Positiv segregering? - Elevers fortellinger om skolehverdagen i spesialpedagogisk base på videregående skole
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/22363Date
2021-05-16Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Bertheussen, Thomas SigurdAbstract
«Positiv segregering?» er en kvalitativ studie om elevers beskrivelser av deres hverdag i spesialpedagogiske baser. Formålet med studien er å undersøke elevers subjektive meninger om skolehverdagen i en organiseringsform som av mange er sett på som lite inkluderende. For å undersøke dette ble problemstillingen og forskerspørsmål formulert slik:
«Hvordan beskriver elever i videregående skole sin skolehverdag i spesialpedagogiske baser?»
FS1: Hvordan beskriver de sin opplevelse av inkludering?
FS2: Hvordan beskriver de faglig tilhørighet?
FS3: Hvordan beskriver de sin sosiale tilhørighet?
Denne studien bygger på en hermeneutisk forståelsesmåte. Med utgangspunkt i problemstillingen velges kvalitativt metode og case–design som framgangsmåte. Det ble vurdert som hensiktsmessig med et flercasedesign. Semistrukturert intervju er valgt som datainnsamlingsmetode. Utvalget er tre elever i alderen 16-19 år fra forskjellige deler av Norge.
Studien viser oss forskjellige historier om en skolehverdag i spesialpedagogisk base. Den viser oss potensielle negative sider ved organiseringsformen, men det viser oss også eksempler på hva som er viktig for at det skal fungere. Studien viser blant annet viktigheten av vennskap, lærerens rolle, viktigheten av faglig mestring og hvilken konsekvens deltakelse utenfor klassen med de jevnaldrende faktisk har, på godt og vondt. Kunnskapen som kommer fram i denne studien viser at spesialpedagogiske baser er et tilbud som må bestå for at vi skal kunne gi alle elever mulighet for å være inkludert. Istedenfor å søke å fjerne tilbudet, må vi søke å styrke det.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)
The following license file are associated with this item: