Show simple item record

dc.contributor.advisorFrenning, Ingrid
dc.contributor.authorHellberg, Øystein
dc.date.accessioned2021-09-03T06:17:28Z
dc.date.available2021-09-03T06:17:28Z
dc.date.issued2021-05-17en
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven er å ta et dypdykk i litteraturen som er publisert på tematikken rundt selvbestemmelse og medbestemmelse i kroppsøvingsundervisning. Gjennom dette ønsker jeg å svare på problemstillingen «Hvordan er lærerens kunnskap om elevmedvirkning og selvbestemmelse viktig for å kunne tilrettelegge for elevers læringslyst i kroppsøvingsundervisningen?». Den metodiske tilnærmingen som ligger til grunne for masterprosjektet mitt er en narrativ litteraturstudie. Gjennom dette har jeg et utvalg på seks artikler som er valgt ut fra et sett med inklusjons- og eksklusjonskriterer. Gjennom studien min har jeg funnet at litteraturen som ligger tilgjengelig peker på spesielt tre faktorer som kan bidra til læringslyst hos elevene. Første funn er at læreren må legge opp til aktiviteter som vekker interesse hos den individuelle elev. Det andre funnet er at alle elevene kan ikke gjennomføre de samme aktivitetene. Dette funnet handler mye om differensiering og tilrettelegging. Det siste funnet er at læreren må ha kunnskap om hvordan man gir behovsstøtte til elevene. Behovsstøtten er tatt ut fra selvbestemmelsesteorien til Deci og Ryan og deres tre psykologiske behov som bidrar til økt indre motivasjon. Det er spesielt tre teoretiske perspektiver som har preget masteroppgaven min. Den første og mest fremtredende har vært selvbestemmelsesteorien til Deci og Ryan (1985). Videre tok jeg utgangspunkt i deltakelsesmodellen til Shiers (2006). Avsluttningsvis har jeg brukt flytteorien til Csikszentmihalyi (1975). Teorien er i hovedsak brukt for å koble opp mot de funnene som er beskrevet over.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22364
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3909
dc.subjectVDP::Social science: 200::Social science in sports: 330::Physical education and sport psychology: 333en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsvitenskapelige idrettsfag: 330::Idrettspedagogikk og -psykologi: 333en_US
dc.titleSelvbestemmelse som grunnlag for læringslyst i kroppsøving - En litteraturstudie om hvordan lærerens kunnskap om selvbestemmelse kan påvirke elevens læringslysten_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)