Show simple item record

dc.contributor.advisorKarlsen, Silje Solheim
dc.contributor.advisorKleemann, Carola B.
dc.contributor.authorHammari, Ann Charlott
dc.contributor.authorArnesen, Maria Therese
dc.date.accessioned2021-09-03T06:49:20Z
dc.date.available2021-09-03T06:49:20Z
dc.date.issued2021-05-20en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om "Overgangen fra en iPadskole til en skole uten kontinuerlig bruk av iPad". I den sammenhengen er formålet å belyse problemstillingen; Hvordan opplever/erfarer elever og lærere overgangen fra iPadskole til andre skoler uten kontinuerlig bruk av iPad, og hvordan kan dette påvirke undervisningen og den digitale kompetansen? I vår undersøkelse har vi benyttet en kvalitativ metode som tilnærming, hvor det ble gjennomført tre fokusgruppeintervju. En av fokusgruppeintervjuene bestod av en gruppe lærere fra en iPadskole, og de andre to gruppene inneholdt en gruppe med lærere og en gruppe med elever fra en ungdomsskole som ikke bruker iPad kontinuerlig i undervisningen. Formålet med dette forskningsprosjektet var å bli bedre kjent med erfaringer fra overgangen som flere elever opplever når de går fra å ha brukt iPad i all undervisning, til å bruke andre verktøy som bok og papir, og digitale verktøy som for eksempel PC. Denne overgangen er det flere elever som erfarer og opplever ved skoleskifte fra barneskoler til ungdomsskoler og videre til videregående skoler. Ved å bli bedre kjent med hvordan overgangen og skifte i bruk av digitale verktøy/læremidler oppleves og erfares/påvirker, så kan muligens lærere og andre dra nytte av disse i møte med elever som har ulik erfaringsbakgrunn knyttet til digitale verktøy i undervisningen. I tillegg håpet vi å belyse hvordan overgangen kan påvirke den digitale kompetansen og undervisningen for elever, og i planlegging og tilrettelegging av undervisning for lærerne ved de ulike skolene. Hvis elevene har en form for digital kompetanse med seg fra iPadskolen, var tanken at det også kunne være interessant å belyse hvorvidt kompetansen oppleves som overførbar til videre bruk av eksempelvis PC. Ikke minst håpet vi å få et innblikk i hvordan lærere opplever at skoleledelsen legger til rette for og forstår digital kompetanse i skolen, og om erfaringene synes å være like eller ulike ved skolene i den sammenhengen. Dette tenkte vi kan være en medvirkende faktor til hvordan lærere og elever opplever og erfarer overgangen, og hvorvidt det videre påvirker elevenes undervisning og digitale kompetanse. Vi ønsket i hovedsak derfor å studere denne overgangen og om det kan synes å ha en sammenheng for videre læring.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22367
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3904F
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Nordic languages: 018en_US
dc.subjectIpaden_US
dc.subjectNettbretten_US
dc.subjectDigital kompetanseen_US
dc.subjectDigitale verktøyen_US
dc.subjectNorskdidaktikken_US
dc.subjectOvergang mellom skoleren_US
dc.titleLærere og elevers erfaringer med digital kompetanse og ulike digitale verktøy; Overgangen fra en «iPadskole» til en skole uten kontinuerlig bruk av iPaden_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)