Undervisningskunnskap i matematikk
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/22369Dato
2021-05-21Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Braaten, Vegard BåtnesSammendrag
Formålet med denne masteravhandlingen er å undersøke hvordan matematikklærere oppfatter
begrepet undervisningskunnskap. Studiet har en kvalitativ tilnærming, der jeg har intervjuet
og observert to matematikklærere. Mitt teoretiske rammeverk for oppgaven tar utgangspunkt i
Ball mfl. (2008), men jeg har også drøftet lærernes svar opp mot andre rammeverk.
Kategoriene i rammeverket er allmenn matematikkunnskap, spesialisert matematikkunnskap,
horisontkunnskap, kunnskap om matematikk og elever, kunnskap om matematikk og
undervisning og læreplankunnskap.
Et av mine funn viser at lærerne mener alle kategoriene Ball mfl. (2008) bruker i sitt
rammeverk er viktig. Kategoriene er avhengig og påvirkes av hverandre. Begge lærerne i mitt
forskningsprosjekt mener undervisningskunnskap handler om å ha gode faglige og didaktiske
kunnskaper. I tillegg oppfatter lærerne at relasjonskompetanse er noe som i større grad burde
vært forankret i rammeverkene om undervisningskunnskap. Videre opplever lærerne ofte at
tiden ikke strekker til. Lærere må daglig gjøre prioriteringer som vil kunne gå ut over enkelte
av kategoriene for undervisningskunnskap. Informantene mener de har forbedringspotensialer
når det gjelder samarbeid med kollegaer. Samarbeid vil kunne øke lærernes
undervisningskunnskap i matematikk. Variasjoner i elevenes kognitive nivå blir også
oppfattet som utfordrende for gjennomføringen av undervisningen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: