Sparebank 1 Nord-Norges samfunnsansvar
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/22388Date
2021-05-18Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Evanger, LisaAbstract
Denne oppgaven tar for seg omdømmetrenden samfunnsansvar, også kjent som corporate social responsibility (CSR). I denne masteroppgaven forsøker jeg se på hvordan samfunnsansvaret til Sparebank 1 Nord-Norge plasserer seg i Carrolls fire komponenter, henholdsvis den økonomiske, den legale, den etiske og den skjønnsmessige (filantropiske) komponenten. I tillegg til å se på hvorvidt samfunnsansvaret og banken er synlig, og om kommunikasjonen gjør at de fremstår som unik, autentisk og konsekvente i henhold til Fombrun og van Riels stjernekvaliteter. I forbindelse med stjernekvaliteten autentisk blir også teorien rundt organisatorisk hykleri og dekopling av Brunsson presentert.
Metoden jeg valgte å anvende er en dokumentanalyse, og det er primært tre typer datamateriale jeg har brukt i denne oppgaven. Avisartikler og debattinnlegg, bankers nettsider og Ketil Zachariassens bok om Sparebank 1 Nord-Norge.
Oppgavens konklusjon er at samfunnsansvaret til Sparebank 1 Nord-Norge kan plasseres i flere komponenter, der den økonomiske og den legale virker å stå sterkest. Banken og samfunnsansvaret er synlig og til dels konsekvente, men det konkluderes verken i at de er unike eller utelukkende autentiske. Det argumenteres også for at selve banken og Samfunnsløftet er dekoplet, men at noe av forklaringen kan ligge i at banken har vært i en endringsprosess det siste året.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)
The following license file are associated with this item: