Fra plan til praktisk handling. En studie av kommunal planlegging som kunnskapsoverføring
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/22391Dato
2021-05-28Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Johnsen, JuliaSammendrag
Oppgaven studerer planers effekt på ledernes atferd i organisasjonen, med utgangspunkt i en kommunes implementering av kommuneplanens samfunnsdel. Alle formelle organisasjoner har et varierende antall planer som på ulik måte sier noe om hvilken retning organisasjonen skal gå i, hvordan arbeidet skal innrettes etter retningen og hvilke virkemidler som tas i bruk. Offentlige organisasjoner, særlig kommuner, er underlagt et omfattende plansystem, både etter lov, forskrift, statlige krav og øvrige forventninger i samfunnet. Med en forventning om at disse planene får styrende virkning på avgjørende aktiviteter i organisasjonen, legges det til grunn av det er mulig å planlegge atferd. Jeg har i denne oppgaven studert hvordan en kommune forsøker å implementere kommuneplanens samfunnsdel ved hjelp av mer detaljerte virksomhetsplaner. Kommuneplanens samfunnsdel anses som det viktigste strategiske dokumentet i en kommune og hvorvidt planen har fått styrende virkning på avgjørende aktiviteter i organisasjonen er det derfor av stor interesse å finne ut av. Ved hjelp av rasjonell og ny-institusjonell teori har jeg forsøkt å forstå motivasjonen bak hvordan kommuneplanens samfunnsdel forsøkes implementert og hvordan den er tatt imot i organisasjonen. Ved å bruke oversettelsesteori som operasjonelt verktøy i analysen har jeg fått en dypere forståelse av hvilken betydning kommuneplanens samfunnsdel har for aktivitetene i de lokale virksomhetene slik disse forsøkes utformet gjennom virksomhetsplaner. Funnene viser at selv om det i plansystemet fremstår som at kommuneplanens samfunnsdel har styrende virkning på avgjørende aktiviteter, så har viktige aspekter ved planen falt ut i implementeringsarbeidet, når planen skal «oversettes» til mer operative mål i en virksomhetsplan. Oversettelsesteorien bidrar til å forklare hva som har skjedd.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: