Er du på utkikk etter faglig engasjement? Gjør et forsøk som sier pang! En kvalitativ studie av faglig engasjement i utforskende naturfagundervisning på ungdomstrinnet
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/22401Date
2021-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
I fagfornyelsen blir utforskende undervisning og faglig engasjement beskrevet som viktig i hele opplæringa. Engasjement er et viktig tema siden det er mer sannsynlig at engasjerte elever fullfører skolegangen (OECD, 2012). Derfor var det interessant for oss å undersøke faglig engasjement i naturfagundervisning på ungdomstrinnet.
Linking Instruction in Science and Student Impact (LISSI) har undersøkt utforskende undervisning i naturfag, og vi fikk tilgang på deres innsamlede videomateriale. I vår mastergrad har vi undersøkt på hvilke måter faglig engasjement kommer til uttrykk i ulike faser av praktiske aktiviteter. Konteksten for hver undervisningsøkt var tidligere analysert av LISSI-prosjektet til å inneholde elementer av utforsking.
Gjennom kvalitativ datainnsamlingsmetode har vi undersøkt faglig engasjement i forberedelse, gjennomføring og etterarbeid av praktiske aktiviteter. Utvalget vårt har bestått av seks ulike elevgrupper, fra fem forskjellige undervisningsøkter ved fire forskjellige skoler. Vi har utviklet et eget analyseverktøy for å kode faglig engasjement. Analyseverktøyet består av 12 ulike kategorier for kjennetegn på faglig engasjement. Dette har gitt oss informasjon om elevene er faglig engasjerte, men også på hvilke måter engasjementet kommer til uttrykk. Analyseverktøy kan brukes til å analysere faglig engasjement i ulike typer undervisning, ikke bare utforskende. Verktøyet kan brukes for å få tilgang på mye informasjon som kan være interessant å studere, både på enkeltelevnivå og gruppenivå.
I vår studie så vi på elevenes engasjement i forberedelsesfasen, gjennomføringsfasen og etterarbeidsfasen til en praktisk aktivitet. I forberedelsesfasen var elevene mest engasjerte i tilknytning til undringsaktiviteter og bruk av utstyr. Under gjennomføringen av praktiske aktiviteter varierte det faglige engasjementet ut ifra hvilken type aktivitet elevene gjorde. Praktiske aktiviteter med overraskelsesmomenter så ut til å engasjere mest. Lærerens rolle og gruppedynamikk hadde veldig stor betydning for det faglige engasjementet i gjennomføringsfasen. Våre funn i etterarbeidsfasen viste at det faglige engasjementet var lavere enn i de to andre fasene. Dette kan muligens forklares med at det ble lagt opp til mindre engasjerende arbeidsoppgaver og en overvekt av lærerstyrt undervisning.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)
The following license file are associated with this item: