Show simple item record

dc.contributor.advisorMathisen, Gunnar Elling
dc.contributor.authorJakobsen, Andreas Utstøl
dc.contributor.authorHøisveen, Patrick L.
dc.date.accessioned2021-09-03T21:34:37Z
dc.date.available2021-09-03T21:34:37Z
dc.date.issued2021-05-16
dc.description.abstractPå bakgrunn av at kroppsøvingsfaget tradisjonelt har en snever tilnærming til undervisningsmetoder, ønsket vi å få en større forståelse for samarbeidslæring som pedagogisk modell. I norsk sammenheng har tidligere forskning tatt utgangspunkt i å innføre denne pedagogiske modellen i kroppsøving. Tilknyttet innføringen av LK20 ønsket vi en bedre forståelse for hvordan den konseptuelle tilnærmingen av samarbeidslæring kan være et hjelpemiddel for å arbeide med noen sentrale elementer fra den nye læreplanen i kroppsøving. Gjennom en casestudie ved bruk av intervju, observasjon og feltnotater, ønsket vi å besvare følgende problem: «Hvordan kan samarbeidslæring som metode være et hjelpemiddel for å arbeide med deltakelse, samspill og refleksjon i bevegelsesaktiviteter?». I denne studien har vi sett at den konseptuelle tilnærmingen av samarbeidslæring har et potensial for å realisere noen sentrale elementer i LK20. Funnene i denne studien indikere at bruk av den pedagogiske modellen legger til rette for at elevene kan utvikle sine evner til å diskutere med medelever, reflektere og tenke kritisk rundt det å være i aktivitet med andre. Ved at elevene har arbeidet i samme gruppe over en periode har vi sett at de sentrale elementene i samarbeidslæring har vært vesentlig for å øke den verbale og fysiske deltakelsen til samtlige vi har observert.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22406
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3909
dc.subjectKroppsøvingen_US
dc.subjectSamarbeidslæringen_US
dc.subjectLK20en_US
dc.subjectCasestudieen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Social science in sports: 330en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsvitenskapelige idrettsfag: 330en_US
dc.title«En pedagogisk modell som kan prege kroppsøvingsfaget i fremtiden?» En casestudie av samarbeidslæring i lys av elementer fra LK20en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)