Lesekvart i skolen En kvalitativ studie av et utvalg læreres begrunnelse av lesekvart som arbeidsmetode i leseundervisning
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/22407Dato
2021-05-16Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Larsen, Håvard LemikaSammendrag
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie om bruken av lesekvart som arbeidsmetode i
leseundervisning. Målet med studien er å belyse hvordan et utvalg lærere begrunner sine valg,
og forstår sin egen rolle i undervisningsmetoden. Problemstillingen stiller følgende spørsmål:
Hvilket syn på lesing og leseundervisning ligger til grunn for et utvalg læreres valg av
lesekvart som arbeidsmetode?
Metoden for innsamling av data er kvalitativt forskningsintervju, der tre lærere fra samme
skole har blitt intervjuet om deres leseundervisning. Intervjuene er transkribert, fortolket og
diskutert opp mot relevant teori om leseundervisning.
Studiens funn viser at et utvalg læreres syn på lesekvarten ser ut til å handle om at elevene
skal utvikle sine leseferdigheter i møtet med tekster basert på deres egne interesser. Målet
med metoden er at den skal fremme lesing som igjen kan bygge opp om elevenes motivasjon
og drivkraft til videre lesing.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: