Bevegelse og kroppslig læring: Tiltak rettet mot motorisk læring og utvikling i kroppsøvingsundervisningen. En kvantitativ studie om motorisk utvikling og læring i kroppsøvingsfaget
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/22420Date
2021-05-18Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Hensikten med dette forskningsprosjektet er å se om enkle tiltak i kroppsøvingsundervisningen kan være med på å forbedre utvalgte motoriske ferdigheter hos elevene. I tillegg ønsker vi å drøfte tiltakene opp mot planlegging og gjennomføring av undervisningen. For å gjennomføre dette forskningsprosjektet har vi valgt å bruke et kontrollert casedesign. Her vil vi gjennomføre en pre- og post-test med en eksperimentgruppe og en kontrollgruppe. Mellom de to testene vil vi sette i gang tiltak i starten av hver time til eksperimentgruppen, mens kontrollgruppen kun har ordinærundervisning. Vi hadde også ustrukturert observasjon av andre orden, for å få et bedre innblikk i hvordan tiltakene fungerte i praksis, da dette kunne ha innvirkning på ferdighetsutviklingen.
Vi har 22 deltakere med i forskningsprosjektet, hvor 13 er med i eksperimentgruppen og 9 i kontrollgruppen. Tiltakene var laget med bakgrunn i læreplanen, og teoretiske teorier som dynamisk systemteori og ulike pedagogiske teorier for å motivere elevene til motorisk utvikling. Resultatene i dette forskningsprosjektet tilsier at enkle tiltak over en kort periode kan ha en effekt på utvalgte motoriske ferdigheter. Vi har brukt øvelser fra den motoriske testen Movement-abc, henholdsvis throwing at wall target og one-hand catch. Vi ser også at det fremkommer kjønnsforskjeller i resultatene, ved blant annet at jentene har større framgang på øvelsen throwing at wall target. Eksperimentgruppen har hatt en signifikant positiv endring på one-hand catch ved bruk av sterk arm.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)
The following license file are associated with this item: