Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGunnar Elling, Mathisen
dc.contributor.authorSneltvedt, Cecilie
dc.contributor.authorBarosen, Aina
dc.date.accessioned2021-09-04T11:48:56Z
dc.date.available2021-09-04T11:48:56Z
dc.date.issued2021-05-18
dc.description.abstractHensikten med dette forskningsprosjektet er å se om enkle tiltak i kroppsøvingsundervisningen kan være med på å forbedre utvalgte motoriske ferdigheter hos elevene. I tillegg ønsker vi å drøfte tiltakene opp mot planlegging og gjennomføring av undervisningen. For å gjennomføre dette forskningsprosjektet har vi valgt å bruke et kontrollert casedesign. Her vil vi gjennomføre en pre- og post-test med en eksperimentgruppe og en kontrollgruppe. Mellom de to testene vil vi sette i gang tiltak i starten av hver time til eksperimentgruppen, mens kontrollgruppen kun har ordinærundervisning. Vi hadde også ustrukturert observasjon av andre orden, for å få et bedre innblikk i hvordan tiltakene fungerte i praksis, da dette kunne ha innvirkning på ferdighetsutviklingen. Vi har 22 deltakere med i forskningsprosjektet, hvor 13 er med i eksperimentgruppen og 9 i kontrollgruppen. Tiltakene var laget med bakgrunn i læreplanen, og teoretiske teorier som dynamisk systemteori og ulike pedagogiske teorier for å motivere elevene til motorisk utvikling. Resultatene i dette forskningsprosjektet tilsier at enkle tiltak over en kort periode kan ha en effekt på utvalgte motoriske ferdigheter. Vi har brukt øvelser fra den motoriske testen Movement-abc, henholdsvis throwing at wall target og one-hand catch. Vi ser også at det fremkommer kjønnsforskjeller i resultatene, ved blant annet at jentene har større framgang på øvelsen throwing at wall target. Eksperimentgruppen har hatt en signifikant positiv endring på one-hand catch ved bruk av sterk arm.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22420
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3909
dc.subjectKroppsøvingen_US
dc.subjectMotorikken_US
dc.subjectBevegelseslæringen_US
dc.subjectMotorisk utviklingen_US
dc.subjectLæreplan i kroppsøvingen_US
dc.subjectMotoriske ferdigheteren_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Physiotherapy: 807en_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Fysioterapi: 807en_US
dc.titleBevegelse og kroppslig læring: Tiltak rettet mot motorisk læring og utvikling i kroppsøvingsundervisningen. En kvantitativ studie om motorisk utvikling og læring i kroppsøvingsfageten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)